Tema 3: Koncepcije obrazovanja
Za obrazovanje se može reći da je stalni predmet promišljanja i proučavanja, ali i polemisanja i preispitivanja, imajući u vidu da se u nastojanjima da se obrazovanje reformiše neprestano traga za nekom novom/drugačijom/"idealnom" koncepcijom obrazovanja. Stoga smo se na času 2.11. bavili različitim (manje ili više) savremenim koncepcijama obrazovanja, analizirali smo njih same, kao ideje, a analizirali smo i praksu u našim školama iz ugla ovih koncepcija.Prezentaciju o koncepcijama obrazovanja možete naći u prilogu.
Ukoliko niste bili na času: U prilogu je i matrica za procenu koncepcija obrazovanja u odnosu na to koliko su poželjne i koliko su realistične za ostvarivanje u našem obrazovanju. Razmislite o prednostima i nedostacima svake od koncepcija i u skladu sa tim popunite tabelu i pošaljite je na adresu opdnastava@gmail.com. Ukoliko se Vaše procene "najbolje" koncepcije i najzastupljenije u našim školama ne slažu, razmislite o o pitanju: Kako do promene koncepcije obrazovanja u praksi?
U procesu učenja razmišljajte o prednostima svake od koncepcija i kako ih je moguće ostvariti i o nedostacima svake od njih i kako ih je moguće prevazići.
Evo i jednog kratkog prikaza iz knjige u kojoj su prikazani intervjui sa alumnistima Samerhil škole (i u njemu se "provlači" ideja kako ima i pozitivnih aspekata, a i negativnih). Ukoliko ste zainteresovani da pročitate više o radu ove škole koja je zasnovana na humanističkoj koncepciji obrazovanja, možete pročitati i knjige Slobodna deca Samerhila, Novi Samerhil, Samerhil za i protiv... Sve one su objavljene na srpskom jeziku.
Literatura:
* Mitrović, M. i Radulović, L. (2011), Načini razumevanja i konceptualizovanja kvaliteta obrazovanja u nastavi, U: Kvalitet u obrazovanju, Beograd: IPA , 145-150.
(U prilogu možete pronaći ceo zbornik Kvalitet u obrazovanju. U obaveznoj literaturi je članak M.Mitrović i L.Radulović i u njemu možete čitati o koncepcijama obrazovanja. Ali, ukoliko Vas zanimaju, dostupni su za čitanje i drugi članci u ovom zborniku. Imajući na umu problematiku predmeta Osnove pedagoškog obrazovanja i programa obrazovanja nastavnika koji pohađate, preporučujemo članak M.Stančića OSNOVNI PRISTUPI KVALITETU RADA NASTAVNIKA I NJIHOVE ODLIKE).
* Radulović, L. (2016). Slike o nastavniku. Beograd: IPA i CON, str. 36-46
Tema 4: Uvod u didaktiku
U nastavku susreta započeli smo razgovor o tome šta je didaktika i čime se ova pedagoška disciplina bavi, kako se razvijala i kakve orijentacije u didaktici postoje, zadržavajući se na uslovnoj podeli na tradicionalnu i reformsku didaktiku i baveći se njihovim osnovnim odlikama i razlikama između njih. Prezentacija i priručni materijal sa časa su u prilogu.
U procesu učenja razmišljajte o odnosu između tradicionalne i reformske didaktike s jedne strane i različitih koncepcija obrazovanja.
Kao nastavak ove teme, u subotu 7.11. kolege sa programa celoživotnog obrazovanja bi trebalo da održe kratka predavanja o pojedinim vrstama nastave. Potrebno je da se u vezi sa tim što pre jave, kako bismo se dogovorili o temi predavanja i literaturi.
Literatura:
Kiper: Uvod u opću didaktiku - izvod
Meyer, H. (2002). Didaktika razredne kvake - izvod
Trnavac, N., Đorđević, J., Pedagogija - izvod