О моћи и ауторитету | |
Драга професорка, надам се да су формалне грешке које сте уочили у овом раду при првом прегледу сада одстрањене и да ће семинарски бити прихваћен за одбрану у фебруарском испитном року. Срдачно, Петар Иванковић Универзитет у Београду
Филозофски факултет
Одељење за социологију
О Моћи и Ауторитету -семинарски рад из Увода у социологију 1-
Студент: Професор: Петар Иванковић Др. Вера Вратуша
Београд, 2011.
1.Увод
2. Моћ и ауторитет – различите перспективе
Постоје многе перспективе у оквиру социолошке науке чије је поглед на ауторитет, моћ, државу крајње различит. Једна од њих је функционалистичка. „Функционализам сматра да је друштво сложен систем чији различити делове раде заједно да би произвели стабилност и потребну солидарност.“ (Гиденс,2003:17). Један од значајних функционалиста, амерички социолог Талкот Парсонс, сматра да је моћ у консеквенси чланова друштва као целине и његов став о природи власти гласи: „Политичку подршку ваља ставити као опћениту додјелу моћи која, ако води успјеху на изборима, ставља изабрано руководство у положај који је аналоган положају банкара. „Улози“ моћи бирача су опозиви, ако не по вољи, онда на сљедећим изборима“ (Парсонс, у Хараламбос и Холборн,2002:592). Овакво становиште критиковано је од низа социолога као исувише наивно. Парсонс није узео у обзир да се моћ може употребити за партикуларне интересе, а не само за опште добро друштвене целине. Политичку моћ Парсонс види као „способност за управљање релацијским системима“ (Парсонс). Следећи цитат одлично илуструје Парсонсово размишљање везано за ову тему: „Проблем контроле политичке моћи је пре свега проблем интеграције, изградње моћи појединца и субколективитета у кохерентан систем легитимне власти, где је власт стопљена у колективну одговорност“ (Парсонс).Сходно функционалистичким гледиштима, Парсонс истиче колективну одговорност и улогу појединца у оквиру власти. Са друге стране, супростављена теорија друштвених сукоба сматра да је моћ концентрисана у рукама владајуће мањине која има средства за производњу. Марксисти верују да се моћ налази у економској сфери, те да они који имају економску моћ, могу да имају и сваку другу моћ, војну и свакако политичку. Како ауторитет произилази из моћи, владајућа класа је та која заправо има ауторитет над осталим делом становништва. Марксисти оштро критикују фукционалисте, и за разлику од њих сматрају да је „Стварна моћ и надаље у рукама власника производних средстава, а не у рукама популације“ (Енгелс, у Хараламбос и Холборн,2002:610) Савременији марксистички аутори имају слично мишљење као и изворни марксисти, с тим што су неомарксистички аутори унели низ промена у своје теорије како би се ова перспектива прилагодила времену. Један од примера је Том Ботомор, који одбацује идеју о пролетерској револуцији и „заговара радикални пријенос овласти у нацијама државама на регионалне и локалне власти, чију политику јавност може позорније пратити и на њу утјецати. Активну, партиципативну демокрацију могуће је усавршити активностима различитих друштвених покрета“ (Ботомор, у Хараламбос и Холборн,2002:620). Ова Ботоморова идеја о преносу власти на локале, тј. децентрализацији друштва има за циљ постепено ослобађање грађана од ауторитета највишег слоја, и стварање слободнијег друштва. Још једна значајна перспектива у социологији је интеракционизам, који је такође конфликтна теорија, те је у неким деловима слична марксизму. На пример, у схватању моћи, неједнаке расподеле добара и у схватању класа на економски начин. Али интеракционисти су, пре свих њихов најзначајнији представник Макс Вебер, увели нове појмове као што су тржишна ситуација и статусна ситуација.Статусна ситуација предтавља неједнаку дистрибуцију друштвене части. За разлику од марксиста који су уочавали класну неједнакост засновану на неједнаком власништву средстава за производњу, теоретичари интеракционизма су увели поменута два појма и уз помоћ њих подробније објаснили сложеност друштвеног система и класа унутар њега који се не заснива само на еконоској неједнакости (иако су економску неједнакост сматрали веома важним фактором) већ и на друштвеној части и тржишној ситуацији. Вебер је доста писао о ауторитету и поставио је теорију о три типа моћи или ауторитета.
(Харламбос,Холборн:2002,593). Међутим, када је у питању природа моћи, плуралисти су ближи Веберовом схватању такозваног “константног зброја”, по коме се константна количина моћи расподељује међу становништвом. Плуралисти сматрају да сви у друштву немају заједничке интересе и вредности. “Не слажу се са тезом како у друштву постоји опће прихваћени вриједносни консензус” (Хараламбос, Холборн,2002:593). За разлику од функционалиста, плуралисти не верују да постоји потпуни вредносни консензус. Пошто полазе од претпоставке да појединци имају разне сопствене жеље и интересе, они који воде државу, не могу да удовоље сваком понаособ и да узму свачије мишљење у обзир при доношењу неке одлуке. Зато плуралисти верују да је “Држава налик неутралном посреднику који разматра све супротстављене захјеве различитих слојева друштва. Држава тако функционира као посредник између различитих скупина” (Хараламбос, Холборн,2002:594). Елитистичка теорија оправдава владавину елита позивајући се на психолошку и организацијску супериорност појединаца у односу на масу којом се влада. Утемељивачи ове школе су италијански социолози Парето и Моска. Моска каже: “У свим друштвима појављују се две класе – класа која влада и класа којом се влада. Прва, која је увјек малобројнија, обнаша све политичке функције, монополизира моћ и ужива предности које моћ доноси, док друга, многобројнија класа, дјелује по директивама и контролом прве” (Моска,у Хараламбос,Холборн,2002:602). За класичне елитисте акумулација огромне моћи само малобројније, владајуће класе и субординација многобројнијег дела друштва којим се влада била је потпуно нормално стање. Моска је био заговоник демократије, али само представничке, никако партиципативне, јер у његовој теорији само представничка демократија испуњава услове за владање способне и супериорније мањине. Још један социолог, Рајт Милс, значајан је због свог виђења владавине елите засноване на институцијама, а не на психолошким предностима. Он сматра да “они који су на врху институционалне хијерархије углавном монополизирају моћ“ (Хараламбос, Холборн, 2002:603). Он помиње три институције:
1.Велике корпорације 2.Војска
Кроз те три институције тече економска, војна и политичка моћ. Милс каже:
неизбежно је повезана са стварањем вишка производа и акумулирањем богатства од стране мање групе појединаца. Енгелс је сматрао да држава своју доминацију успева да одржи апаратима присиле: полицијом, војском, затворима, али „Енгелс закључује да развијенији облици државе нису били тако очигледно оруђе присиле владајуће класе“. (Хараламбос, Холборн, 2002:623). Ова реченица односила се на државе са системом представничке демократије, у којој становништво које има право гласа може на посредан начин да учествује у политичком животу своје земље. Популација тако прихвата ауторитет државе као легитиман. Енгелс ипак сматра да стварну моћ и даље имају групе које имају производна средства, а не становништво. Маркс и Енгелс развили су теорију о „одумирању државе“ која би као последицу имала децентрализацију, једнаку расподелу моћи и добара и крај експлоатисању и ауторитету. Смрт државе уводи човечанство у доба комунизма, који је крајњи циљ марксиста. Маркс је веровао да ће комунистичка епоха бити последња, и да ће представљати крај историје. Радикална левица Марксовог доба била је веома разједињена. Посебно по питању извођења саме револуције, и метода борбе радничке класе, затим неслагања око коначног обрачуна са ауторитарним силама. Овај конфликт биће детаљније објашњен у следећем поглављу у коме ће бити изложена Енгелсова схватања ауторитета и начин на који се он може избећи.
3. Енгелс о ауторитету и критика анархиста
Литература:
3. Халамбос,М. и Холборн,М. (2002) Социологија, Теме и перспективе Голден маркетинг, Загреб
Интернет странице:
1. Милсов текст Тhe Higher Circles из књиге The Power Elite може се наћи на страници http://147.91.75.42/moodle/file.php/129/Mills_The_Higher_Circles.htm Приступ 22.01.2011 у 11:15 h 2. Парсонсов текст о моћи може се наћи на страници http://147.91.75.42/moodle/file.php/129/Parsons_on_power.htm Приступ 23.01.2011. у 20:24 h
|
О моћи и ауторитету | |
Поштована, Штампарке грешке на које сте ми скренули пажњу су уклоњене, а број пасуса иза презимена аутора ради лакшег сналажења на наведеној интернет страници је дописан. Универзитет у Београду
Филозофски факултет
Одељење за социологију
О Моћи и Ауторитету -семинарски рад из Увода у социологију 1-
Студент: Професор: Петар Иванковић Др Вера Вратуша
Београд, 2011.
1.Увод
2. Моћ и ауторитет – различите перспективе
Постоје многе перспективе у оквиру социолошке науке чији је поглед на ауторитет, моћ, државу крајње различит. Једна од њих је функционалистичка. „Функционализам сматра да је друштво сложен систем чији различити делове раде заједно да би произвели стабилност и потребну солидарност.“ (Гиденс,2003:17). Један од значајних функционалиста, амерички социолог Талкот Парсонс, сматра да је моћ у консеквенци чланова друштва као целине и његов став о природи власти гласи: „Политичку подршку ваља ставити као опћениту додјелу моћи која, ако води успјеху на изборима, ставља изабрано руководство у положај који је аналоган положају банкара. „Улози“ моћи бирача су опозиви, ако не по вољи, онда на слиједећим изборима“ (Парсонс, у Хараламбос и Холборн,2002:592). Овакво становиште критиковано је од низа социолога као исувише наивно. Парсонс није узео у обзир да се моћ може употребити за партикуларне интересе, а не само за опште добро друштвене целине. Политичку моћ Парсонс види као „способност за управљање релацијским системима“ (Парсонс, поглавље 3, 125-126). Следећи цитат одлично илуструје Парсонсово размишљање везано за ову тему: „Проблем контроле политичке моћи је пре свега проблем интеграције, изградње моћи појединца и субколективитета у кохерентан систем легитимне власти, где је власт стопљена у колективну одговорност“ (Парсонс, поглавље 3, 127). Сходно функционалистичким гледиштима, Парсонс истиче колективну одговорност и улогу појединца у оквиру власти. Са друге стране, супростављена теорија друштвених сукоба сматра да је моћ концентрисана у рукама владајуће мањине која има средства за производњу. Марксисти верују да се моћ налази у економској сфери, те да они који имају економску моћ, могу да имају и сваку другу моћ, војну и свакако политичку. Како ауторитет произилази из моћи, владајућа класа је та која заправо има ауторитет над осталим делом становништва. Марксисти оштро критикују фукционалисте, и за разлику од њих сматрају да је „Стварна моћ и надаље у рукама власника производних средстава, а не у рукама популације“ (Енгелс, у Хараламбос и Холборн,2002:610). Савременији марксистички аутори имају слично мишљење као и изворни марксисти, с тим што су неомарксистички аутори унели низ промена у своје теорије како би се ова перспектива прилагодила времену. Један од примера је Том Ботомор, који одбацује идеју о пролетерској револуцији и „заговара радикални пријенос овласти у нацијама државама на регионалне и локалне власти, чију политику јавност може позорније пратити и на њу утјецати. Активну, партиципативну демокрацију могуће је усавршити активностима различитих друштвених покрета“ (Ботомор, у Хараламбос и Холборн,2002:620). Ова Ботоморова идеја о преносу власти на локале, тј. децентрализацији друштва има за циљ постепено ослобађање грађана од ауторитета највишег слоја, и стварање слободнијег друштва. Још једна значајна перспектива у социологији је интеракционизам, који је такође конфликтна теорија, те је у неким деловима слична марксизму. На пример, у схватању моћи, неједнаке расподеле добара и у схватању класа на економски начин. Али интеракционисти су, пре свих њихов најзначајнији представник Макс Вебер, увели нове појмове као што су тржишна ситуација и статусна ситуација.Статусна ситуација представља неједнаку дистрибуцију друштвене части. За разлику од марксиста који су уочавали класну неједнакост засновану на неједнаком власништву средстава за производњу, теоретичари интеракционизма су увели поменута два појма и уз помоћ њих подробније објаснили сложеност друштвеног система и класа унутар њега који се не заснива само на еконоској неједнакости (иако су економску неједнакост сматрали веома важним фактором) већ и на друштвеној части и тржишној ситуацији. Вебер је доста писао о ауторитету и поставио је теорију о три типа моћи или ауторитета.
(Харламбос,Холборн:2002,593). Међутим, када је у питању природа моћи, плуралисти су ближи Веберовом схватању такозваног “константног зброја”, по коме се константна количина моћи расподељује међу становништвом. Плуралисти сматрају да сви у друштву немају заједничке интересе и вредности. “Не слажу се са тезом како у друштву постоји опће прихваћени вриједносни консензус” (Хараламбос, Холборн,2002:593). За разлику од функционалиста, плуралисти не верују да постоји потпуни вредносни консензус. Пошто полазе од претпоставке да појединци имају разне сопствене жеље и интересе, они који воде државу, не могу да удовоље сваком понаособ и да узму свачије мишљење у обзир при доношењу неке одлуке. Зато плуралисти верују да је “Држава налик неутралном посреднику који разматра све супротстављене захтјеве различитих слојева друштва. Држава тако функционира као посредник између различитих скупина” (Хараламбос, Холборн,2002:594). Елитистичка теорија оправдава владавину елита позивајући се на психолошку и организацијску супериорност појединаца у односу на масу којом се влада. Утемељивачи ове школе су италијански социолози Парето и Моска. Моска каже: “У свим друштвима појављују се две класе – класа која влада и класа којом се влада. Прва, која је увјек малобројнија, обнаша све политичке функције, монополизира моћ и ужива предности које моћ доноси, док друга, многобројнија класа, дјелује по директивама и контролом прве” (Моска,у Хараламбос,Холборн,2002:602). За класичне елитисте акумулација огромне моћи само малобројније, владајуће класе и субординација многобројнијег дела друштва којим се влада била је потпуно нормално стање. Моска је био заговоник демократије, али само представничке, никако партиципативне, јер у његовој теорији само представничка демократија испуњава услове за владање способне и супериорније мањине. Још један социолог, Рајт Милс, значајан је због свог виђења владавине елите засноване на институцијама, а не на психолошким предностима. Он сматра да “они који су на врху институционалне хијерархије углавном монополизирају моћ“ (Хараламбос, Холборн, 2002:603). Он помиње три институције:
1.Велике корпорације 2.Војска
Кроз те три институције тече економска, војна и политичка моћ. Милс каже:
3. Енгелс о ауторитету и критика анархиста
4. Закључак
Литература:
3. Хараламбос, М. и Холборн, М. (2002) Социологија, Теме и перспективе Голден маркетинг, Загреб
Интернет странице:
1. Милсов текст Тhe Higher Circles из књиге The Power Elite може се наћи на страници http://147.91.75.42/moodle/file.php/129/Mills_The_Higher_Circles.htm Приступ 22.01.2011 у 11:15 h 2. Парсонсов текст о моћи може се наћи на страници http://147.91.75.42/moodle/file.php/129/Parsons_on_power.htm Приступ 23.01.2011. у 20:24 h
|