Picture of Milena Nešić
Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Milena Nešić - Friday, 10 April 2020, 04:09 PM
 
Nacrt istaživanja
Picture of Aleksandar Milanković
Re: Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Aleksandar Milanković - Tuesday, 14 April 2020, 05:20 PM
 
Draga Milena,
Markirala si važan problem u savremenom školstvu i u tom pogledu, suvišno je kažem, ali, da, istraživanje je izuzetno značajno i vredno. S obzirom na izraženost ovog problema, tvoje istraživanje bi bilo veoma zahtevno i složeno.
U tom pogledu, mislim da bi, iz čisto operativnih razloga, bilo praktičnije da se istraživanje usredsredi na jedno od pitanja, navedenih na str. 6, pre Metoda i tehnika. Pri tome iskazujem bojazan da bi razmatranje pitanja kako sama škola motiviše đake, imajući u vidu birokratizovanost školskog života, dovelo do kreiranja slike "u iskrivljenom ogledalu", jer se svi činioci i subjekti školskog života zvanično i deklarativno izjašnjavaju za sve moguće motivacione mere i akcije, ali, u praksi je to, uglavnom, svedeno na rutinu ostvarivanja zacrtanih planova, kako bi godišnji izveštaji izgledali lepo i reprezentativno za nadređena tela, kojima se podnose. U tom smislu, mislim da bi razmatranje tog pitanja znatno iskomplikovalo tok i rezultate istraživanja.
Pored toga, tom spisku pitanja je moguće dodati i pitanje kako opšta društvena klima, promovisane vrednosti i "vrednosti" (kulturne, moralne, itd.) utiču na motivaciju đaka, iako to pitanje prevazilazi okvire učionice i školske zgrade. Međutim, mislim da bi ga trebalo imati u vidu, makar na duže staze. Kakva je opšti društveni odnos prema obrazovanju, školovanju, učenju? Meni se, neretko, dešavalo da đaci, svojim izjavama, pokazuju da mizeran i razoran odnos društva prema obrazovanju - ostavljaju trag u njihovim idejama i planovima.
Sledeće pitanje, koje bi moglo da se razmatra, jeste i uticaj roditelja tj. porodice na motivaciju đaka. To pitanje je vrlo delikatno i iziskivalo bi visok stepen poverenja između nastavnika, nastavnica, pedagoške službe i roditelja. No, koliko god da je delikatno, u istoj meri je i važno, jer je sve izraženiji fenomen da roditelji, često nenamerno, sluđeni borbom za egzistenciju, decu "motivišu" sasvim pogrešno.
Likovna kultura (ili kako sve već danas zove predmet), prema mom mišljenju, može da pruži beskrajno mnogo puteva motivacije i kamo lepe sreće da je taj predmet, u ovom ili onom obliku, zastupljen tokom svih školskih ciklusa, do kraja. Intenziviranje kontakata s umetničkim delima, bez mnogo naracije, bez šupljih i ispraznih fraza, daleko bolje utiče na psihički život i motivisanost dece. Usled toga, mislim da si tu dala dobar putokaz. Na žalost, živimo u društvu, koje smatra da je likovnoj kulturi, u osnovnoj i prvih par razreda srednje škole, dovoljno posvetiti 45 minuta nedeljno.
I samo još jedna opaska - kod pitanja za nastavnike i nastavnice, razmislio bih o formulaciji "dovoljno motivisani" jer nije do kraja određena. "Dovoljno" može da ima pozitivnu konotaciju, u paru s "nedovoljnim". Ali, u paru s "dobrim" ili "vrlo dobrim", može da ima negativnu ili minimalno pozitivnu, u smislu minimalne motivacije. Pre bih stavio neku skalu, na kojoj bi nastavnici ili nastavnice označili stepen motivisanosti, koji primećuju kod dece.
Eto, tako, ne zameri na raspisivanju. Navedeni stavovi su samo predlozi za razradu i eventualno odbacivanje suvišnog posla, usled mogućih komplikacija, gubljenja resursa i vremena itd.
Sve najbolje, puno sreće u daljem radu na razradi istraživanja i nadam se da ćemo se svi uskoro videti i u lepoti našeg prisustva i naše žive reči razmeniti iskustva o idejama.
Aca
 
Picture of Aleksandar Milanković
Re: Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Aleksandar Milanković - Tuesday, 14 April 2020, 05:52 PM
 
Ispravljam se - ne "suvišno je kažem", već "suvišno je da kažem".
Pozdrav!
Picture of Milena Nešić
Re: Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Milena Nešić - Wednesday, 15 April 2020, 11:02 PM
 
Hvala kolega.Dao si mi uvid šta treba da ispravim.Hvala na povratnim informacijama.Pozdrav.
Milena
Picture of Jelena Sekulic
Odgovor: Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Jelena Sekulic - Tuesday, 14 April 2020, 07:21 PM
 
Draga Milena,

U prilogu Vam šaljem dokument u kome se nalazi povratna informacija za Vaš nacrt istraživanja. Napisana je tako da možete paralelno da pratite Vaš nacrt i da sagledate ključne elemente koje je potrebno dodatno unaprediti.

Nadam se da će Vam moji uvidi, kao i uvidi kolege Aleksandra značiti za dalje promišljanje o Vašem nacrtu i mogućim pravcima njegovog unapređivanja.
Ako sam bila nedovoljno jasno, ako je nešto potrebno dodatno da objasnim, slobodno mi se javite.

Srdačan pozdrav,

Jelena Sekulić, saradnik u nastavi
Picture of Milena Nešić
Re: Odgovor: Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Milena Nešić - Wednesday, 15 April 2020, 10:59 PM
 
Poštovana Jelena,

Hvala Vam na podacima.Srdačan pozdrav.

Milena
Picture of Ana Lipij
Re: Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Ana Lipij - Wednesday, 15 April 2020, 10:00 AM
 

Draga Milena,

Problem motivisanosti učenika na učestvovanje u nastavi je jedan od uvek aktuelnih i relevantnih problema u školskom životu, pa smatram ovu temu i ovakvo nastavničko istraživanje veoma značajnim i potrebnim.
Teorijsko-empirijski kontekst istraživanja je veoma dobro razrađen, uz navođenje literature i velikog broja faktora koji utiču na motivaciju učenika. Budući da intrinsična i ekstrinsična motivacija, ocenjivanje i kažnjavanje, uzrast učenika, način organizovanja nastave, kao i socio-emocionalni faktori svi imaju uticaja na razvijanje motivacije, ovaj problem je veoma složen. Deluje mi da je bolje usmeriti istraživanje samo na jedan od ovih faktora, kako bi se ustanovili svi dometi i efekti tog određenog uticaja.
Budući da bi jedna od promena uvedena u nastavu bila zajednički rad učenika na oslikavanju teme, možda bi cilj istraživanja mogao da bude „Ispitivanje uticaja kooperativnog rada na podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi“. A, recimo, hipoteza istraživanja bi mogla da bude da socio-emocionalni faktori i interaktivnost učenika na času imaju uticaja na stvaranje dobre atmosfere na času, na osećaj učenika pripadnosti grupi i želju za aktivnijim učešćem na nastavi, kao što je i navedeno u radu.
Takođe, upitnici za nastavnike su sjajan instrument, budući da beleže mišljenje nastavnika i evaluaciju promena koje su uvedene u nastavu iz perspektive organizatora nastave, ukoliko istraživanje pokaže da kooperativan rad ima pozitivne efekte, direktno pružaju argument za usvajanje ovakvog oblika nastave i metod za njeno unapređenje.
Sa postavljenim ciljem istraživanja kao ispitivanjem uticaja kooperativnog rada, i analiza upitnika i intervjua sa učenicima bi mogla da ima preciznije procene, tako bi, recimo, postavljena pitanja mogla da budu: „Da li je tvoja motivacija za učestvovanje na nastavi Likovnog veća prilikom individualnog ili grupnog rada?“ i slično.
(Sličan oblik pitanja bi moglo da ima i istraživačko pitanje rada.)
Kod značaja istraživanja vidi se potencijalni uticaj ovakvog istraživanja kako na više elemenata nastave i školskog života, tako i na ipsativni razvoj učenika i celokupno učeničko vaspitanje i obrazovanje; a za (buduće) nastavnike ono bi bilo vredan izvor usmeravanja pažnje na problem motivacije učenika i prikaz važnog uticaja na moguće rešenje ovog problema.

Veliki pozdrav,
Ana

Picture of Milena Nešić
Re: Podsticanje učenika na učestvovanje u nastavi
by Milena Nešić - Wednesday, 15 April 2020, 11:01 PM
 
Hvala Ana što si mi skrenula pažnju na neke delove u nacrtu.Pozdrav.

Milena