Picture of Stefan Vilotić
Stavovi nastavnika prema saradnji škole i muzeja u funkciji unapređivanja nastavnih i vannastavnih aktivnosti - Vilotić, Reljić
by Stefan Vilotić - Friday, 3 April 2020, 01:26 PM
 
ovde možete postaviti svoje komentare na naš nacrt istraživanja koji se nalazi u prilogu
Picture of Stefan Veselinović
Re: Stavovi nastavnika prema saradnji škole i muzeja u funkciji unapređivanja nastavnih i vannastavnih aktivnosti - Vilotić, Reljić
by Stefan Veselinović - Sunday, 5 April 2020, 09:09 PM
 
Drage kolege,
Pročitao sam vaš rad dva puta iako mi je već nakon prvog čitanja bilo jasno šta želite da istražite i stičem utisak da bi ovo istraživanje bilo potpuno smisleno.
Problem od koga polazite zaista postoji, a primetno je da je saradnja dveju institucija (škole i muzeja) na niskom nivou. Saradnja koja trenutno postoji svodi se, skoro uvek, na organizovane posete usled nekih kulturnih dešavanja.
Dobro je što želite da ispitate upravo stavove nastavnika i na to se usredsredite. Iako na prvi pogled deluje da je stav nešto što je jako usko, on, ukoliko se ne varam, ima tri osnovne komponente. Instrumente koje ste naveli da ćete koristiti, opisuju upravo te tri osnovne komponente stavova, što znači da ste detaljno čitali literaturu i tačno definisali šta želite da istražujete, bez lutanja.
Dakle, problem je jasan, relevantan, razrađen je teorijski okvir problema, opisana tehnika i instrumenti u okviru te tehnike. Takođe, po mom mišljenju, cilj i zadaci istraživanja su konkretni.
Moja jedina sugestija je da još malo opišite potencijalni značaj istraživanja, odnosno, koji bi značaj bio za vas kao nastavnike, a koji za nastavnu praksu i/ili školu.
Zanima me zašto ste se odlučili za jednu osnovnu i jednu srednju školu? Da li planirate da poredite rezultate, odnosno da se fokusirate na komparativno istraživanje ili nešto drugo? Vidim da ste napisali da vam mogući uzorak mogu biti i nastavnici iz dve osnovne škole sa iste teritorije pa, ukoliko možete objasnite to oko uzorka još malo.
Zaista, to su sve finese. Smatram da je rad veoma dobar i ovako.

Uskoro ću postaviti i moj rad, stoga, očekujem vaše sugestije, primedbe... Sve prihvatam, upravo zbog toga što se na ovakav način može dosta naučiti, a svakako i primeniti u praksi radi poboljšanja kvaliteta nastave i poimanja važnosti uloga nastavnika... Širenja pogleda na svet.

Veliki pozdrav,

Stefan Veselinović
Picture of Stefan Vilotić
Re: Stavovi nastavnika prema saradnji škole i muzeja u funkciji unapređivanja nastavnih i vannastavnih aktivnosti - Vilotić, Reljić
by Stefan Vilotić - Thursday, 9 April 2020, 11:23 PM
 
Hvala ti na pozitivnim i konstruktivnim komentarima, a sada ću pokušati da odgovorim na postavljena pitanja koja će svakako poslužiti boljoj razradi nacrta.

Krenuću prvo od uzorka jer na to imam siguran odgovor. Prilikom navođenja škola koje bismo uzeli u obzir za istraživanje vodili smo se isključivo prigodnošću, odnosno u kojim školama bismo najbrže i najlakše mogli da sprovedemo istraživanje. Jedna osnovna škola bi svakako bila škola koju sam ja pohađao, a kao drugu školu smo mislili da uzmemo onu u koju bismo išli na Školsku praksu 2, pri čemu nismo znali da li će to biti osnovna ili srednja škola (sad tek ne znamo šta će biti sa tom praksom). U svakom slučaju, najbitnije je da uzorkom treba da budu obuhvaćeni nastavnici dve škole. Komparativno istraživanje koje bi se bavilo razlikama između stavova nastavnika osnovne i srednje škole nismo mislili da sprovodimo, jer se, pre svega, rukovodimo hipotezom da te razlike u suštini ne postoje, već da se ključne razlike javljaju među nastavnicima različitih grupa predmeta. U istraživanju Centra za proučavanje kulturnog razvitka našli smo podatak da u kulturne institucije đake najviše vode nastavnici društveno-humanističkih predmeta, u odnosu na ostale, pa nam je ta pojava u fokusu istraživanja. U tom pogledu, bilo bi zanimljivo istražiti da li i kakve razlike u stavovima na ovu temu postoje među nastavnicima opšteobrazovnih i stručnih predmeta u srednjim školama.

Kada je u pitanju značaj istraživanja za nas kao nastavnike i za školu, zahvaljujem na sugestiji pošto mi se čini da ima još prostora za doradu. Uglavnom smo u prvi mah hteli da istaknemo da istraživanjem želimo da utvrdimo da li naše potencijalno radno okruženje ima pozitivan ili negativan stav prema saradnji, da bismo uvideli da li bismo imali podršku radnog okruženja za ostvarivanje saradnje sa muzejom, polazeći od toga da mi to želimo da sprovedemo sa ili bez njihove podrške. Sad kad sam se malo zamislio shvatio sam da bi naše istraživanje više imalo značaja za školu kao sistem, nego za nas lično, jer bi uticalo na širenje svesti o značaju saradnje, na informisanje nastavnika o njenom značaju, uputilo bi nastavnike da postoje načini da se saradnja ostvari. Pogotovo bi pažnja bila posvećena razmatranju načina, metoda na koji bi se saradnja ostvariti i podići na viši nivo. U ovom formatu naše istraživanje ne bi bilo tipično nastavničko istraživanje, ali smatram da za nastavu uopšte ima veliki značaj.

Hvala na sugestijama, ukoliko imaš još neku sugestiju slobodno napiši, naročito u vezi sa značajem istraživanja pošto mislim da tu ima prostora za diskusiju tj. proceni da li sam u prethodnom pasusu pogodio suštinu i da li imaš još koji komentar na tu temu

Pozdrav,
Stefan
Picture of Stefan Veselinović
Re: Stavovi nastavnika prema saradnji škole i muzeja u funkciji unapređivanja nastavnih i vannastavnih aktivnosti - Vilotić, Reljić
by Stefan Veselinović - Friday, 10 April 2020, 10:42 PM
 
Dragi imenjače,
Zahvaljujem ti na svim odgovorima na moja pitanja, zaista si sve objasnio do tančina, sada mi je još jasnije. U prvi mah smatram da je istraživanje nastavničko. Što više čitam tvoj, odnosno Mirkov i tvoj nacrt istraživanja, sve mi se više dopada. Takođe, opažam da je značajno i za mene kao nastavnika u velikoj meri. Npr. ako uzmemo u obzir to da kada kažemo reč muzej, pomislimo na istoriju (ja bar pomislim), a ja bih u srednjoj školi predavao medicinske predmete. Iako naizgled deluje da istorija i medicina nemaju neke veze, to nije tako. Na osnovnim studijama slušao sam izborni predmet Istorija medicine koji na Medicinskom fakultetu spada u grupu predmeta iz oblasti humanističkih nauka. Ovo istraživanje mene će podstaći da razmišljam o saradnji npr. Anatomskog muzeja i medicinske škole u kojoj ću predavati. Smatram da je to veoma korisno i da se dosta toga može videti u muzeju što ne bi moglo na redovnoj nastavi u školi. A i zašto redovna nastava mora da bude održana isključivo u školi... Ali za sve to nam je upravo potrebna ta saradnja, to je ključ i zato mi je drago i potpuno vas podržavam u ovom istraživanju. Kao što rekoh, već vidim neke od elemenata i mojih prvih koraka koje ću sprovesti po zaposlenju.
Zapravo, odlično je to što ovo istraživanje otvara nove mogućnosti i vidike; podstiče na dalja istraživanja, a svakako bi trebalo započeti istraživanje baš od ove teme, gde bi nastavnici izneli svoj stav o saradnji.

Pozdrav,
Stefan
Picture of Irena Petronijevic
Re: Stavovi nastavnika prema saradnji škole i muzeja u funkciji unapređivanja nastavnih i vannastavnih aktivnosti - Vilotić, Reljić
by Irena Petronijevic - Saturday, 11 April 2020, 07:26 PM
 
Drage kolege,

U prilogu se nalazi moj komentar na vaš nacrt istraživanja. Molim vas preuzmite iz priloga.

Srdačan pozdrav,

Irena Petronijević