Bourdieuова наука о научном пољу - Закључна разматрања | |
Закључак
Bourdieuова наука о научном пољу одговара на бројне дилеме које су обележиле двадесетовековну социологију, филозофију и историју науке, и то на начин да превазилази окоштале антиномије које су дуго оптерећивале ове дисциплине. Прва у низу, тиче се интерналистичког (телеолошког) и екстерналистичког (каузалног) објашњења у историји науке. Анализа научног поља, по Bourdieuу, подразумева равноправно бављење производом, било да је реч о теорији или открићу, и положајем у структури поља са ког се он производи. Видели само да Bourdieu не оспорава рационалност науке и њену тежњу за досезањем истине, али их схвата као функцију оствареног степена аутономије научног поља. Уколико аутономија поља није потпуна, односи који се успостављају унутар његових граница хомологни су односима у друштвеном простору, па француски социолог сматра да се при социоанализи научне производње подједнака пажња мора посветити производу и месту у хијерархији научника, лабораторија или дисциплина на ком он настаје, те да се мора расветлити комлексан утицај друштвеног на научно, и обратно. Други дуализам се односи на карактер односа у пољу. Bourdieu мири консензуалистичко и конфликтно виђење ставом да између научника постоји слагање око предмета неслагања, тј. проблема који завређују да буду повод спорења, као што постоји консензус око фундаменталних правила конфронтирања. Као решење дилеме реализам – конструктивизам Bourdieu предлаже приступ који назива реалистични рационализам. Он подразумева веру у чињенице, које постоје независно од свести и воље појединих научника, а чија се истинитост проверава – потврђује или оповргава – у аргументованој расправи најкомпетентнијих и најпосвећенијих. За разлику од радикално релативистичких праваца у савременој социологији сазнања, Bourdieu не оспорава истинитост чињеница ни могућност методички вођеног допирања до ње, али не сматра, попут заговорника логичке омнипотентности, да је успех на путу ка истини загарантован логичким извођењем доказа у прилог истинитости неке чињенице. По питању развоја науке и његових носилаца, Bourdieu не даје категоричан одговор. Мешање дескрипције и прескрипције при разматрању опозиције кумулативност-некумулативност, односно континуитет-дисконтинуитет, отежава сврставање француског социолога на један или други пол поменутих опозиција. Револуционар је, по Bourdieuу, неко ко прихвата експланаторна постигнућа претходника и ко на темељу њих чини иновативни искорак, али и неко ко настоји да утиче на саму научну праксу и ко се бори против хетерономног принципа, уколико је он овладао научним пољем и уколико онемогућује препознавање и признање најбољих решења за проблеме који су у жижи интересовања научника; стога су радикални преображаји, који подразумевају уједно иновацију и реструктурацију, својствени хетерономном стању поља. Аутономија је предуслов самерљивости конкурентних школа мишљења, а одуство екстерних утицаја једини гарант успеха који зависи искључиво од експланатарног капацитета дотичне школе. Потпуна аутономија тако остаје идеал до ког се, по Bourdieuовом мишљењу, стиже разоткривањем механизама који доприносе репродуковању поретка моћи у пољу науке. Управо због тога што су прожети промишљањима и предомишљањима, Bourdieuови текстови о научном, али и свим другим пољима нису херметични. Они не дају општеважеће и коначне одговоре. Премда се бави константама, Bourdieu се опредељује за историчан приступ и допушта да стварност демантује његов структурализам. Отуда и стално преиспитивање властитих претпоставки, које се одвија пред нашима очима. Крхкост теоријске поставке више није популарна основа за њену критику. Међутим, недовољна утемељеност неких закључака – јесте. Овај приговор се односи на Bourdieuову амбицију да заснује науку о науци, при том не узимајући у обзир специфичности појединих наука. У прилог овом запажању иде чињеница да су многи ставови поткрепљени искључиво примерима из потпоља природних наука, а сасвим је очигледно да се неки ставови односе на поље друштвених и хуманистичких наука. С тим у вези, недостатак конкретних примера је најозбиљнија замерка која се може упутити Bourdieuу. То никако не умањује вредност Bourdieuове социологије науке. То само значи да њени поклоници морају тестирати њену аналитичку снагу тако што ће заронити у историју науке, односно историју свих наука, али и тако што ће пратити све што се тренутно дешава у научном пољу.
Литература
Bloor, David (1976): Knowledge and Social Imagery, London: Routledge & Kegan Paul Bourdieu, Pierre (1976): „Le champ scientifique“, Actes de la recherche en sciences sociales, 2 (2): 88–104 Bourdieu, Pierre (1984): Homo academicus, Paris: Les Éditions de Minuit Bourdieu, Pierre (1987): Choses dites, Paris: Les Éditions de Minuit Bourdieu, Pierre (1988): L’Ontologie politique de Martin Heidegger, Paris: Les Éditions de Minuit Bourdieu, Pierre (1988a): „Vive la crise! For Heterodoxy in Social Science“, Theory and Society, (17): 773–787 Bourdieu, Pierre (1990): „The Scholastic Point of View“, Cultural Anthropology, 5 (4): 380–391 Bourdieu, Pierre (1991): „The Peculiar History of Scientific Reason“, Sociological Forum, 6 (1): 3–26 Bourdieu, Pierre (1991a): „Epilogue: On the Possibility of a Field of World Sociology“, u: Pierre Bourdieu and James S. Coleman (ed.): Social Theory for a Changing Society, Colorado, Oxford: Russell Sage Foundation, str. 373–387 Bourdieu, Pierre (1992): „Thinking About Limits“, Theory, Culture & Society, (9): 37–49 Bourdieu, Pierre (1997): Méditations pascaliennes, Paris: Seuil/Collection Liber Bourdieu, Pierre (2001): Science de la science et réflexivité, Paris: Éditions Raisons d’agir Bourdieu, Pierre (2002 [1984]): Questions de sociologie, Paris: Les Éditions de Minuit Bourdieu, Pierre (2004): Esquisse pour une auto-analyse, Paris: Éditions Raisons d’agir Corcuff, Philippe (2002): Les nouvelles sociologies. Constructions de la réalité sociale, Paris: Nathan Corcuff, Philippe (2002a): La société de verre. Pour une éthique de la fragilité, Paris: Armand Colin Corcuff, Philippe (2003): Bourdieu autrement, fragilités d’un sociologue de combat, Paris: Textuel Делез, Жил (1998): Покретне слике, Сремски Карловци, Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића Филиповић, Милева (2006): „Бурдијеова социологија науке“, у: Милош Немањић и Ивана Спасић (прир.): Наслеђе Пјера Бурдијеа. Поуке и надахнућа, Београд: Институт за филозофију и друштвену теорију и Завод за проучавање културног развитка, стр. 25–35 Fowler, Bridget (2006): „Autonomy, Reciprocity and Science in the Thought of Pierre Bourdieu“, Theory, Culture & Society, 23 (6): 99–117 Голубовић, Загорка (2006): „Допринос Пјера Бурдијеа хуманизацији друштвених наука“, у: Милош Немањић и Ивана Спасић (прир.): Наслеђе Пјера Бурдијеа. Поуке и надахнућа, Београд: Институт за филозофију и друштвену теорију и Завод за проучавање културног развитка, стр. 13–23 Kuhn, Thomas (1970): The Structure of Scientific Revolutions, Chicago: The University of Chicago Press Latour, Bruno (2006 [2005]): Changer de société, refaire de la sociologie, Paris: La Découverte Лаудан, Лари (2001): Прогрес и његови проблеми. Ка једној теорији научног раста, Београд: Институт за филозофију Филозофског факултета Ritzer, George (1997): Suvremena sociologijska teorija, Zagreb: Nakladni zavod Globus Robbins, Derek (2007): „Sociology as Reflexive Science. On Bourdieu’s Project“, Theory, Culture & Society, 24 (5): 77–98 Спасић, Ивана (2007): „Бруно Латур, актери-мреже и критика критичке социологије“, Филозофија и друштво, 33 (2): 43–71
|
Одговор: Bourdieuова наука о научном пољу - Закључна разматрања | |
У којем су односу Bourdieuов регулативни идеал аутономног научног поља и Popperoва теза да "оно што називамо 'научном објективношћу' није производ непристрасности појединог научника, него друштвеног или јавног карактера научног метода" (Отворено друштво и његови непријатељи, т.2, Бигз 1993, 264)? |
Re: Одговор: Bourdieuова наука о научном пољу - Закључна разматрања | |
За Bourdieuа и Popperа научна објективност исходи из сарадње, комуникације и узајамне критике бројних научника или, како би Popper рекао, „слободне критике“. До размимоилажења, међутим, долази услед тога што обојица разматрају само један од два аспекта објективности научног сазнања. Popper објективност своди на формалне особине научног сазнања, те научну објективност поистовећује са „јавним карактером научног метода“ и „интерсубјективношћу научног метода“. Bourdieu више пажње поклања оном аспекту који се тиче односа према стварности. Да подсетимо, „објективан однос према стварности јесте настојање да се створи што потпунија и свестранија искуствена основа (подвукла - А. Б.) за развој научне делатности, и спремност да се без икаквих предубеђења прихвати искуствена очевидност сваког новог податка и сазнања (подвукла – А. Б.), ма у каквом се они односу налазили према ономе што се раније знало, очекивало или желело. Овјективност, дакле, значи отвореност према стварности и новим искуствима“ (Милић, В, 1977: 260). Док Popper сматра да нам социологија (са)знања или, како ће то иронично рећи, социотерапија не помаже да се ослободимо предрасуда, Bourdieu тврди да је управо социоанализа, тј. објективирање субјекта објективирања предуслов „отворености према стварности“. У случају сужених видика и усредсређености на поједине аспекте стварности, које смо произвољно (читај пристрасно) издвојили као проблем вредан изучавања, могло би нам се десити да „логику ствари заменимо стварима логике“. |