Picture of Dunja Jankovic
Devijantnost i zlocin
by Dunja Jankovic - Friday, 7 January 2011, 04:13 AM
 
Napomena: U prilozenoj word verziji sadrzane su i fusnote

Filozofski fakultet
Univerzitet u Beogradu











Seminarski rad iz Uvoda u sociologiju I
Devijantost i zločin








Profesor:
Vera Vratuša Žunjić
Student:
Dunja Jankovic SO10/68


Beograd, decembar 2010
Sadržaj

1. Uvod ....................................................................................................................3
2. Devijantnost i teorijske perspektive.....................................................................4
2.1 Biološke teorije .....................................................................................4
2.2 Psihološke teorije...................................................................................5
2.3 Funckionalistička perspektiva................................................................8
2.4 Strukturalne i supkulturalne teorije devijantnosti..................................9
2.4.1 David Matza – delikvencija i lutanje....................................12
2.5 Interakcionistička perspektiva.............................................................13
’ 2.6 Fenomenološka perspektiva.................................................................15
2.7 Tradicionalne marksističke perspektive...............................................15
2.8 Neomarksističke i radikalne perspektive.............................................16
2.9 Levi realizam.......................................................................................18
2.10 Desni realizam...................................................................................19
2.11 Rod i zločin........................................................................................20
2.11.1 Muškost i zločin..................................................................21
3. Zaključak............................................................................................................23
4. Literatura............................................................................................................24












Uvod

Objašnjavanju i definisanju pojma devijantnosti mora se pristupiti sa oprezom, budući da u svakodnevnom govoru kao i u sociološkoj terminologiji jer je nemoguće apsolutno i potpuno definisati devijantnost. Budući da se mahom posmatra kao kršenje normi, devijantnost je relativan pojam jer zavisi od sistema vrednosti tj. može se objasniti samo u odnosu na neki standard. Kako ne postoje fiksni i nepromenljivi standardi, tako se ni devijantno ponašanje ne može u potpunosti definisati. Isti čin se u različitim društvima može posmatrati kao devijantan i kao normalan što dovodi do zaključka da je devijantnost određena kulturom.
Širina i spektar različitih shvatanja pojma devijantnosti uzrokovali su veliki broj različitih, između sebe često kontradiktornih i isključujućih socioloških teorija koji je pokušavaju objasniti. Ovaj rad predstavlja pokušaj da se na sistematičan način obrade te različite teorije koje se bave objašnjavanjem devijantnosti kao i da se čitaocu približi i detaljnije objasni sam pojam, posmatran iz različitih teorijskih perspektiva.










Devijantnost i teorijske perspektive
Biološke teorije

Biolške ili fiziološke teorije devijantnosti polaze od stava da je devijantnost povezana sa određenim biološkim crtama tj. da su neki pojedinci skoloniji devijantnom ponašanju od drugih zbog svoje genetske strukture.

Osnivač antropolpške škole, italijanski lekar Cesare Lombroso (1835- 1909) u svojoj knjizi Delikventan čovek (L’Uomo Delinquente) među prvima povezuje zločin sa čovekovom biologijom. U ovoj knjizi on sažima rezultate svojih istraživanja koji se svode na dve osnovne teze:
- da je genijalnost prikriven oblik epilepsije;
- i da postoji jedan broj ljudi koji se rađaju sa zločinačkim instinktom i koji oličavaju degeneraciju ljudske vrste.
Budući da on zločinca smatra „greškom evolucije“, „moralnim ludakom“ njegova teorija je poznata kao „evolucioni atavizam“ koji se spolja manifestuje određenim crtama koje naziva stigmate degeneracije. Lombrosova gledišta oštro su kritikovana naročito nakon kasnijih istraživanja koja nisu našla dokaze koji bi išli u prilog ovoj teoriji.

Sheldon (1886- 1980) i Eleanor (1888- 1972) Glueck u Objašnjenje maloletničke delikvencije insistiraju na multidisciplinarnom („eklektičnom“ ) pristupu koji neće izostaviti nijedan činilac koji prouzrokuje devijantnost zbog čega su istraživanje usmerili ka međuodnosu pojedinca i sredine koja ga okružuje. Takođe, u svojim radovima iz 1940-ih i 1950-ih tvrdili su da su pronašli uzročno- posledičnu vezu između telesne građe i delikvencije.

Teorija hromozomske abnormalnosti javila se među britanskim kriminolozima tokom 1960-ih. Hromozomska šema XYY tj. poremećaj hromozoma koji se razlikuje od njihove normalne strukture dovođen je u vezu sa zločinačkim ponašanjem.
Henry E. Kelly, poput još nekih kriminologa u poslednje vreme, zagovara biohemijske teorije zločina. Smatra da hemijska neravnoteža npr hiperglikemija ( previše šećera u krvi) može dovesti do zločinačkih dela.

Anne Moir i David Jessel u knjizi A Mind to Crime (1997) dokazuju da je niska inteligencija nasledna i da uslovljava impulsivno ponnašanje. Takođe veruju da premalo serotonina u mozgu može uzrokovati zločin i delikvenciju. Između ostalog tvrde da su muškarci skloniji zločinačkom ponašanju od žena zbog svojih hormonskih i bioloških razlika a deo zločinačkog ponašanja kod žena pripisuju PMS- u. Moir i Jessel dalje povezuju poremećaje ličnosti sa oštećenjem delova prednjih režnjeva mozga. Međutim, oni ne misle da je ponašanje pojedinca potpuno uslovljeno njegovim genima već da ga oni samo predodređuju.

Henry Goddard (1866- 1957) američki psiholog i eugeničar u knjizi The Kallikak family (New York, 1912) govori o svojim istraživanjima vezanim za porodicu simbolično nazvanu „Kalikak“ (od grčkih reči kalos – dobar i kakos – loš).Osnivač porodice je sa prvom ženom, koja je bila slaboumna, imao sina, prvog u nizu potomaka među kojima su bili zastupljeni alkoholizam i kriminalne sklonosti, kao i slaboumnost. Sa drugom („normalnom“) ženom dobio je decu koja su bila moralna, prosperitetna i nadasve inteligentna lica. Iz ovih podataka izveo je zaključak da su inteligencija, duševno zdravlje i moralnost osobine koje nasleđujemo od predaka.

Generalno, teorije koje dovode u vezu zločin sa fizičkom konstitucijom mogu se podeliti u dve grupe:
- one koje zločince smatraju organski inferiornim nad ostalim delom stanovništva,
- i one koje povezuju konstituciju čoveka sa njegovom prestupničkom delatnošću.
Većina sociologa danas odbacuje biološke (fiziološke) teorije kao neosnovane jer nijedna od njih ne daje sasvim uverljivo objašnjnje zločina tj. svaka veza između fizičkih osobina i devijantnog ponašanja može se objasniti na drugi način.

Psihološke teorije

Psihološke teorije kriminalnog ponašanja temelje se na tvrdnji da je ono određeno psihičkim crtama pojedinca. Imaju određene sličnosti sa biološkim teorijama:
- devijantnu osobu smatraju drugačijom od stanovništva uopšte,
- ona je abnormalna u normalnom stanovništvu,
- abnormalnost je čini predodređenom za devijantnost.
Međutim psihološke teorije pretpostavljaju da bolest i abnormalnost devijantne bolesti potiču iz mentalnih procesa a ne iz telesnih razlika.

Britanski psiholog nemačkog porekla Hans Eysenc (1916- 1997) u knjizi Primena psihologije kod zatvaranja (1987) uključuje u svoju teoriju biološki element ali samo kao sklonost nekih tipova ličnosti da usled dejstva određenih faktora iz spoljašnje sredine reaguju antisocijalnim ili kriminalnim ponašanjem. Smatra da da pojedinici naleđuju različite činioce koji stvaraju predispoziciju za kriminalno ponašanje. Pretpostavlja tri dimenzije ličnosti: psihoticizam, ekstraverzija i neuroticizam pri čemu smatra da će osoba sa razvijenom ekstravertnom dimenzijom imati najviše kriminalnih sklonosti jer „čezne za uzbuđenjima, riskira, često se izlaže opasnostima, deluje na trenutan podstrek i uopšte je impulsivna“ (Eysenc, 1964.).

John Bowlby je u svojoj knjizi Četrdeset i četiri maloletna lopova (Forty-four Juvenile Thieves, 1946.) tvrdio kako je detetova najvažnija osnovna potreba emocionalna sigurnost. Ukoliko mu je uskraćena velika je verovatnoća da će se razviti psihopatska ličnost. Tvrdio je da delikventi koji su hronični recidivisti u ranom detinjstvu nisu imali majčinu ljubav. Bowlby je značajan jer je smatrao da se devijantnost ne nasleđuje već da je rezultat rane socijalizacije dece.

Neki psiholozi objašnjenje za zločine traže u psihoanalitičkim teorijama Sigmunda Freuda (1856- 1939), osnivača psihoanalize. On je smatrao da postoje tri dela psihičke ličnosti: Id, Ego i Super – Ego tj. Ono, Ja i Nad – Ja.
- Id je sastavljen od nesvesnih instikata ,
- Ego je deo ličnosti koji dolazi u dodir sa okolinom,
- Super – ego preko Ega cenzuriše delovanje Ida.

Sudeći po nekim psihoanalitičarima zločin može biti rezultat neravnoteže između delova uma, a uzrok je ponekad nerazrešenje Edipovog ili Elektrinog kompleksa.
Aichorn je delikvenciju objasnio nerazvijenim Super – Egom što je pripisao neodgovarajućem odrastanju gde roditelji nisu bili prisutni. On svoju teoriju temelji na istraživanju delikvenata u domu. Smatra da nerazvitak Super- Ega dovodi do toga da pojedinci nemaju isti osećaj za moral i krivicu kao oni kod kojih se potpuno razvio.

Nasuprot Aichornu neki drugi teoretičari poput Glover-a smatraju da zločin može biti posledica previše razvijenog Super – Ega npr. deca se mogu poistovetiti sa strogim roditeljima, konflikte potisnuti u nesvesni deo uma i, kao posledica, postati neurotična i opterećene osećajem krivice. To ponekad može dovesti do zločinačkog ponašanja.

Većina sociologa je sklona da odbaci psiholloška objašnjenja devijantnosti jer:
- u nastojanju da objasne devijantnost takve teorije zanemaruju društvene i kulturne činioce
- metodologija mnogih od tih istraživanja je sumnjiva
- uglavnom odbacuju prioritet koji se pripisuje iskustvu iz detinjstva
- su većinom nenaučne (odnose se na unutrašnje duševne procese koje istraživač ne može direktno posmatrati).

Funkcionalistička perspektiva

Funkcionalistička analiza devijantnost traži u naravi društva nasuprot biološkim i psihološkim teorijama koje devijantnost traže u naravi pojedinca. Budući da devijantnost krši društvene norme čini se čudnim da neki funkcionalisti poput Dirkema tvrde da je ona neophodan deo svih društava i da ima pozitivnu funkciju u njima.

Emil Durkheim ( 1858- 1917) u Pravilima socološke metode smatra da je zločin neizbežan i „integralan deo svih zdravih društava“. Osnovni pojam njegovog proučavanja je društvena činjenica koju on deli na: normalnu (postoje u svim društvima i vremenima) i patološku (nedostaje im karakter opštosti). Po njemu kriminalitet možemo shvatiti samo ako pođemo od pojmova kolektivne svesti i društvene podele rada budući da je osnovna razlika između primitivnih i civilizovanih društava u tipu morala i društvenoj solidarnosti. Po njemu, zločin može biti i funkcionalan. Samo u slučajevima kada je stopa kriminala u okvirima ekstrema zločin postaje disfunkcionalan. Neke zločine Durkheim naziva „anticipacijom morala budućnosti“ u kojima npr. neki teroristi ili borci za slobodu mogu predstavljati deo nekog budućeg poretka. Što se kazne tiče Durkheim kaže da ona „služi da zaceli rane nanesene kolektivnim čuvstvima“. Njegovo stanovište razradili su mnogi sociolozi, između ostalog i Albert K. Cohen, koji je analizirao dve moguće funkcije devijantnosti:
- sigurnosni ventil
- korisno upozorenje.

Durkheimov pojam anomije razradio je Robert King Merton (1910- 2003) koji u knjizi Društvena teorija i socijalna struktura (1968) anomiju određuje kao tip društvene strukture. U ovom delu on daje podelu oblika prilagođavanja pojedinca datim društvenim uslovima. Po njemu, postoje sledeći modeli devijantnog ponašanja:
- inovacija ( pojedinac usvaja ciljeve, ali odbacuje sredstva za njihovo postizanje),
- ritualizam ( odustaju od proklamovanih ciljeva, ali se zato ritualno pridržavaju pravila),
- povlačenje ( napuštaju i ciljeve i sredstva),
- pobuna ( odbacuju se i nametnuti ciljevi i sredstva, a umesto njih prihvataju se nova).

Merton polazi od vrednosnog konsenzusa dokazujući kako devijantnost potiče iz samog društva. Pošto se pojedinci u društvu ne nalaze na istim položajima u društvenoj strukturi nemaju zajedničke vrednosti što može dovesti do anomije a kasnije uroditi devijantnošću.

Kritičari napadaju Mertonov rad po nekoliko osnova – neki od njih smatraju da zanemeruje odnose moći u društvu kao celini u kojoj nastaju devijantnost i konformizam; neki zato što nije do kraja doveo analizu; neki, opet, zato što polazi od predpostavke da u američkom društvu postoji vrednosni konsenzus. Međutim, uprkos kritikama, njegova teorija ostaje jedan od najverodostojinijih pokušaja da se stope zločina objasne u čitavim društvima.

Strukturalne i supkulturne teorije devijantnosti

„Strukturalne teorije devijantnosti slične su Mertonovoj teoriji. One poreklo devijantnosti objašnjavaju položajem pojedinaca ili skupina u društvenoj strukturi.
Supkulturalne teorije objašnjavaju devijantnost supkulturom neke društvene skupine“. (Haralambos, 2002)

Supkulturalne teorije smatraju da je devijantnost posledica prilagođavanja pojedinaca vrednostima i normama društvene skupine kojoj pripadaju. Često se kombinuju kao u analizi delikvencije Alberta Cohena.

Albert Cohen u svom delu Delikventni dečaci: potkultura ganga (1955) kao osnovni uzrok nastanka prestupničkih bandi i njihove supkulture navodi sukob vrednosti i kulturnih obrazaca koje srednja klasa nameće i nemogućnost radničke omladine da te modele usvoji. U ovom delu on iznosi dve bitne primedbe Mertonovom stavu o devijantnosti radničke klase:
- tvrdio je da je delikvencija kolektivna a ne individualna reakcija,
- kao i da Merton nije objasnio neutilitarni zločin.

Cohen podržava mišljenje da se nepostojanje obrazovnog uspeha među pripadnicima niže klase može pripisati kulturalnoj deprivaciji iz koje proizilazi statusna frustracija koju rešavaju odbacivanjem ciljeva uspeha matične kulture praveći delikventnu supkulturu. Prema Cohenovim rečima, „delikventna supkultura preuzima svoje norme iz šire kulture, ali ih okreće naopačke“.

Međutim Steven Box stavlja u pitanje Cohenov stav da većina delikvenata oseća sram i krivicu zbog neuspeha. Oni, po Boxu, zapravo, osećaju bes i ogorčenost što ih drugi vide kao neuspešne.

Mertonovo učenje razvili su Richard Cloward (1926- 2001) i Lloyd Ohlin ( 1918- 2008) u delu Delikvencija i šansa ( Delinquency and Opportunity). Oni uglavnom prihvataju njegove poglede na kriminalnu devijantnost mada mu zameraju što nije objasnio njene različite oblike. Polaze od istih stanovišta kao Merton – pritisak prema devijantnosti jači je za pripadnike radničke klase jer oni imaju manje šansi za uspeh legitimnim sredstvima. Razlikuju tri moguće reakcije na tu situaciju:
- kriminalnu supkulturu
- konfliktnu supkulturu
- supkulturu povlačenja.

Međutim, sudeći po Tayloru, Waltonu i Youngu njihova objašnjenja nisu uverljiva za svaki tip devijantne kulture. Oni smatraju da pojedinci imaju mnogo raznolikije ciljeve nasuprot Mertonu, Cohenu, Clowardu i Ohlinu koji pretpostavljaju samo jedan cilj – uspeh u sticanju bogatstva.
Walter B. Miller zločin shvata kao proizvod niže klase. On nije video nesposobnost pripadnika niže klase da postignu uspeh kao začetak devijantne supkulture. Poseban kulturni sastav – kultura „niže“ klase uključuje niz fokusnih interesovanja tj. sopstvenih vrednosti i navodi ih šest: nevolja, žilavost, prepredenost, uzbuđenje, sudbina, autonomnost. Takođe, navodi i dva činioca koja ističu i naglašavaju žarišne interese supkulture niže klase u životu maloletnika:
- njihova sklonost ka pripadanju grupi koja zahteva strogo poštovanje svojih normi,
- njihova zaokupljenost statusom koji se postiže u okviru normi grupe.
On, iz toga, zaključuje da je delikvencija jednostavno izražavanje žarišnih interesa potkulture niže klase.

Međutim, u kritici Milera, David Bordua kaže da Miler pripadnike niže klase posmatra kao potpuno izdvojene od ostatka društva koji nemaju nikakav odnos sa matičnom kulturom.

Neki sociolozi tvrde da se sa smanjenjem broja pripadnika niže klase javila potklasa koju čine oni koji su nezaposleni i nezapošljivi. Charles Murray smatra da je uparvo ta potklasa odgovorna za visoku stopu zločina jer njeni pripadnici nemaju iste vrednosti kao ostatak društva. Nastanak ovih vrednosti Murray dovodi u vezu sa darežljivošću socijalne države. Iako Murrayov neistomišljenik, Stephen Jones se slaže sa njim po pitanju sve brojnije potklase. Tvrdi da su uslovi u kojima žive njeni pripadnici (siromašna područja) plodno tle za nastanak kriminalnih aktivnosti. Po tom pitanju sa njima se slaže i Ian Taylor, međutim, on smatra da su za nastanak potklase odgovorna smanjena potražnja za nekvalifikovanim radom tj. produbljivanje nejednakosti.

Ove teorije o potklasi doživele su brojne kritike, neki su čak dovodili u pitanje i samo postojanje potklase.

David Matza – delikvencija i lutanje

David Matza, američki sociolog, je dao vlastito objašnjenje delikvencije. Smatra da su mnoge sociološke teorije koje se bave ovom problematikom pogrešne iz dva razloga:
- jer se iz njih stiče utisak da su devijantne osobe posebnije nego što jesu,
- jer izlažu previše determinističko shvatanje o nastanku devijancije.

Matza tvrdi da delikventi, zapravo, nisu okrenuti protiv normi i vrednosti društva već da su im odani. U svojoj knjizi Tehnike neutralizacije: teorija delikvencije (1957) koju je napisao zajedno sa Gresham Sykesom pokušava da odgovori na pitanje: zašto ljudi krše norme u čiju osnovanost veruju? Devijantnost je mogućna kada pojedinac ili grupa primene tehnike neutralizacije koje ih na kratko oslobađaju vlasti koju društvo ima nad njima. Tehnike neutrralizacije uključuju:
- poricanje odgovornosti
- poricanje nanesenih povreda
- poricanje postojanja žrtve
- osuda onih koji osuđuju
- pozivanje na višu lojalnost

Matza smatra da upotreba ovih tehnika dovodi u pitanje pojam devijantnih potkultura:
- tehnike neutralizacije su dokaz postojanja krivice i stida što ukazuje na delimično prihvatanje matičnih normi.
- tehnike neutralizacije se često služe jednim skupom matičnih normi kako bi opravdale kršenje drugog što, takođe, pokazuje privrženost matičnoj kulturi.

Matza objašnjava sklonost devijantnosti pomoću prikrivenih vrednosti koje postoje u društvu uporedo sa službenim vrednostima. Kada se potencijalni delikvent oslobodi prisile društva nalazi se u stanju lutanja u kome može, ali i ne mora kršiti zakon. Odluka o upuštanju u delikvenciju dolazi kada maloletnici iskuse raspoloženje fatalizma (osećaju se nemoćno). Da bi taj osećaj pobedili i vratilli stvari u raspoloženje humanizma ( žele da prestanu da se osećaju nemoćno) i tad pribegavaju delikvenciji.

Taylor, Walton i Young sumnjaju da oni koji se služe tehnikama neutralizacije ne dovode u pitanje vladajuće vrednosti u društvu.
Stephen Jones misli da Matzina teorija dobro objašnjava povremenu delikvenciju koja nije preterano ozbiljna ali ne može se sasvim primeniti u objašnjavanju nasilja.

Interakcionistička perspektiva

Interakcionisti se bave ispitivanjem interakcije između devijantne osobe i onih koji je doživljavaju kao takvu. Oni ispituju zašto se neki pojedinci označavaju kao devijantni i kako tu utiče na njihovo ponašanje. Sa njihovog stanovišta definicija devijantnosti je ishod dogovora aktera o devijantnosti.
Howard S. Becker, jedan od prvih interakcionista, u delu Autsajderi: studije sociologije devijacija (1963) daje jedan od najuticajnijih iskaza o devijantnosti. Tvrdi da devijantan čin kao takav u određenom smislu ne postoji već da postaje takav tek kada ga društvo tako definiše tj. etiketira. On zatim ispituje kako etiketiranje može uticati na osobu kojoj je etiketa prilepljena. Budući da definiše pojedinca kao posebnu osobu etiketa nije neutralna, ona je ocena pojedinca, i postaje glavni status jer utiče na svaki drugi status koji pojedinac poseduje. Pojedinci često počinju sebe da vide na temelju reakcija okoline i time se može proizvesti samoispunjavajuće proročanstvo ( „devijantna identifikacija postaje dominantna“). Becker nabraja moguće faze u tom procesu:
- Prvo je pojedinac etiketiran kao devijantan.
- To može biti podsticaj za dalju devijantnost.
- Slične posledice može imati i službeni postupak prema devijantnosti.
- Devijantna karijera se upotpunjuje kada se pojedinci priključe nekoj organizovanoj devijantnoj grupi.
- Unutar grupe razvija se devijantna supkultura.
Međutim, Becker smatra da ovaj proces nije nikako neizbežan.

Edwin M. Lemert je poput Beckera isticao važnost reakcije društva i uveo razliku između „primarne“ i „sekundarne“ devijacije. Primarna devijacija su devijantne radnje pojedinaca pre njihovog javnog etiketiranja. Sekundarna devijacija je povratna reakcija pojedinca ili grupe na reakciju društva. Lemert je smatrao da se istraživanja trebaju bazirati na ovoj drugoj budući da primarna devijacija nema velike posledice za predstavu pojedinca o sebi.

Erving Goffman je ispitivao lečenje duševnih bolesnika u institucijama. Pri dolasku u instituciju dešava se proces koji Goffman naziva proces uništavanja (oduzima im se odeća, lični predmeti) a zatim počinje niz uništavajućih doživljaja (moraju da se ponašaju u skladu sa normama koje su predviđene, da sve rade po rasporedu bez slobodnog vremena) zbog čega jedan deo bolesnika postane institucionaliziran (misle da ne mogu da funkcionišu u spoljnom svetu).

Taylor, Walton i Young tvrdili su da je mišljenje Beckera i Lemerta da devijantnost stvara društvo koje pojedince definiše kao devijantne pogrešno. Sa njihove tačke gledišta devijantnost se može posmatrati kao postupak protiv društvenih pravila a ne kao reakcija javnosti. Za razliku od Lemerta smatraju da je bitno objasniti zašto neki pojedinci vrše određene radnje za koje znaju da će ih društvo osuditi.

Glavna kritika interakcionističkog stanovišta je da je previše determinističko. Švedski sociolog Johannes Knutssen dokazuje kako interakcionisti nemaju dovoljno dokaza da će etiketiranje pojačati devijantnost.


Fenomenološka perspektiva

Fenomenolozi pokušavaju da razumeju šta je neka pojava. Etnometodologija je američka sociološka perspektiva koja načela fenomenologije primenjuje na proučavanje društva. Jedan od najpoznatijih etnometodologa je Aaron V. Cicourel koji je smatrao da proces definisanja delikventa nije jednostavan. On je ustanovio blisku vezi između delikvencije i društvene klase. Smatrao je da je pravda rezultat dogovora i da su delikventi produkt društvene kontrole.

Taylor, Walton i Young mu zameraju to što ne objašnjava kako posedovanje moći moće uticati na definiciju devijantnosti.

Tradicionalne marksističke perspektive

Neki sociolozi upotrebili su marksističke pojmove radi lakšeg razumevanja devijantnosti u kapitalističkim društvima. Smatraju da je vlast u rukama onih koji poseduju sredstva za proizvodnju, samim tim država kao instrument vladajuće klase donosi zakone koji nisu izraz vrednosnog konsenzusa već odraz ideologije vladajuće klase. Većina sociologa je zapazila da se veliki deo ovih zakona odnosi na vlasništvo u kapitalističkom društvu. Laureen Snider npr. primećuje kako kapitalističke države često nevoljno donose zakone koji bi mogli ugroziti profitabilnost kapitalizma mada se, međutim, ponekad donose i zakoni koji se naizgled bave zaštitom potrošača od strane privatnika.

Uporedo sa donošenjem zakona, interes vladajuće klase štiti se i nedostatkom pravne regulacije u slučajevima koji joj odgovaraju, te tako neki bitni problemi ostaju pravno nepokriveni. Sniderova tvrdi da društvu daleko više škode korporacijski zločini što potvrdjuje odgovarajućim statističkim podacima. Godišnja šteta od uličnih zločina u SAD iznosi 4 milijarde dolara, više od dvadeset puta manje od štete koju čine korporacije nepoštovanjem zakona. Neki autori, poput Williama Chambissa tvrde da organizovani kriminal nije samo sluga vladajuće klase nego njen sastavni deo. Na osnovu desetogodišnjeg istraživanja u Sijetlu on zaključuje da su vodje organizovanog kriminala pripadnici političke i ekonomske elite, da je kriminal u interesu cele vladajuće klase a ne samo jednog njenog dela, da je korupcija lokalnih sudskih, policijskih i političkih vlasti neophodna za funkcionisanje organizovanog kriminala i da zločini koji su interesu vladajuće klase ne bivaju sankcionisani, za razliku od onih koji im ne koriste.

Marksisti u neku ruku opravdavaju zločin u kapitalističkom društvu smatrajući ga odgovorom na nejednakosti u društvu i konkurentsku prirodu kapitalističkog sistema. David Gordon, pored zauzimanja stava o racionalnosti i opravdanosti zločina tvrdi da selektivna primena zakona predstavlja još jedan bitan faktor održanja moći i jačanja ideologije vladajuće klase. Selektivnom primenom zakona skreće se pažnja javnosti sa zločina vladajuće klase budući da se kao problematična prezentuje upravo radnička klasa.

Marksističke teorije kritikovane su sa različitih strana i danas je tradicionalni pristup u velikoj meri zanemaren. Ipak, značaj ovog pristupa ogleda se u činjenici da je uticao na veliki broj kritičkih perspektiva.

Neomarksističke i radikalne perspektive

Sociolozi koji prihvataju neomarksističku perspektivu zločina i devijantnosti slažu se sa marksistima da u društvu postoje grupe sa sukobljenim interesima. Međutim, njihov rad se po nekim bitnim pogledima razlikuje.

Godine 1973. Taylor, Walton i Young objavili su knjigu Nova kriminologija iz koje se primećuje sličnost njihovih stanoviša sa marksističkim:
- smatraju da je ekonomija najvažniji deo svakog društva
- smatraju da se nejednakosti koje proizvodi kapitalistička klasa nalaze u korenu zločina
- smatraju da je društvu potrebna radikalna promena

Oni se uglavnom bave kritikovanjem postojećih teorija zločina. Odbacuju teorije prema kojima je čovekovo delovanje uslovljeno spoljnim faktorima i insistiraju na tome da pojedinci sami odlučuju da li će činiti zločin ili ne. Kao što smo već pomenuli, oni se zalažu za promenu društva ali za razliku od marksista koji novi tip društva nazivaju „socijalističkim“ neomarksisti ga nazivaju „komunističkim“.

U novom društvu iznad svega naglašavaju slobodu i prihvatanje grupa koje se u kapitalističkom društvu shvataju devijantnim. Taylor, Walton i Young se zalažu za to da bi u okviru zločina i devijantnosti trebalo istražiti sedam aspekata:
- prvo se mora razumeti raspodela bogatstva i moći u društvu
- zatim se moraju razmotriti okolnosti u kojima pojedinac odlučuje da počini neko devijantno delo
- neophodno je razmotriti devijantni čin da bi se otkrilo njegovo značenje za počinioca
- moraju se razmotriti na koje načine i iz kojih razloga društvo reaguje na devijantnost
- zatim treba otkriti ko u društvu ima moć da donosi pravila
- slažu se da je neophodno istraživati uzroke etiketiranja, međutim, smatraju da etiketiranje ne mora nužno voditi jačoj devijantnosti već može imati različite posledice
- smatraju da treba istraživati odnose između tih različitih aspekata kako bi zajedno stvorili celovitu teoriju

Kritikovali su ih feministički sociolozi jer zanemaruju rod kao činilac zločina već se bave uglavnom zločinima muškaraca, kao i „realisti nove levice“ koji su smatrali da zanemaruju uticaj zločina na žrtve.

Rešavanje krize od Halla, Critchera, Jeffersona, Clarka i Robertsa takođe je pod uticajem marksizma ali se ipak razlikuje od njegovih tradicionalnih pogleda. Razlikuju se od Taylora, Waltona i Younga po tome što ne smatraju da je većina zločina politička i jer su više pod uticajem italijanskom marksiste Antonija Gramscija nego pod direktnim uticajem Marxa.

Hall i njegove kolege primećuju da u zakonu nijedan zločin nije okarakterisan kao „mugging“ (termin koji se u to vreme počeo često upotrebljavati sa porastom uličnih zločina u Britaniji) a, prema tome, ministar unutrašnjih poslova nije mogao odrediti njegov opseg. Ovi zločini su izazvali „moralnu paniku“ i oni su pokušavali otkriti otkud tako snažna reakcija i sveopšti strah od „mugginga“. Otkrili su da se i „mugging“ i „moralna panika“ mogu objasniti jedino u kontekstu problema sa kojma se britanski kapitalizam suočavao u to vreme. Hall i njegove kolege tvrde da su reakcije na zločin i „mugging“ bile rezultat zavere vladajuće klase.

Kriza je međutim nadilazila ekonomske probleme. Bila je to, takođe, i kriza hegemonije . Ovaj termin prvi je upotrebio Antonio Gramsci koji je smatrao da postoji tendencija da državom dominiraju delovi vladajuće klase koji nastoje dobiti podršku za svoju politiku. Kriza hegemonije se javlja kada se javi sumnja u autoritet države i vladajuće klase.

Levi realizam

Najistaknutiji predstavnici levog realizma bili su Young, Lea, Matthews i Kinsey. Kritični su prema gledištima koja rešenja za zločin vide u zatvorskim kaznama i smatraju da je njihovo stanovište blisko stanovištu britanske Laburističke stranke. Jedno od njihovih osnovnih načela je da su i drugi zločini, osim zločina belih okovratnika, ozbiljan problem i tvrde da su, time što su sve zločine uzeli jednako ozbiljno, povratili ravnotežu.

U Šta da se radi sa zakonom i poretkom od Lea i Younga vidi se njihovo stanovište da je zločin ukorenjen u društvenim uslovima kao i da je povezan sa depriviranošću, supkulturom i marginalizacijom. Smatraju da će depriviranost voditi zločinu samo kada se vidi kao relativna depriviranost jer može uzrokovati frustraciju a ona može voditi nasilju. Za Lea i Younga su supkulture kolektivno rešenje za probleme neke grupe.
Što se marginalizacije tiče, marginalne skupine su one koje nemaju organizacije koje bi predstavljale njihove interese u politici i nemaju određene ciljeve. Lea, Young i Kinsey u knjizi Gubljenje bitke protiv zločina iznose par predloga kako da se promeni policijska praksa ( poboljšanje odnosa sa zajednicom pomoću minimalnih primena metoda za održavanje reda). Young ne smatra da je ovo jedino rešenje zločina. Po njemu problem zločina biće umanjen jedino ako se društvene nejednakosti ublaže.
U poslednje vreme svi aspekti zločina su sjedinjeni u jedan teorijski pristup rešavanju zločina. Nazvan je četvorouglom zločina i uključuje četiri elementa:
- državu i njene agencije,
- prestupnike i njihovo delovanje,
- neformalne metode društvenog nadzora,
- žrtvu.

Levi realizam kritikuju zbog njegovog lošeg pokušaja da objasne uzroke uličnog zločina i zbog oslanjanja na teoriju supkulture ( po Hughesu), zbog preterivanja u opsegu zločina u teoriji relativne depriviranosti i prevelikog naglašavanja žrtava ( po Jonesu), i zbog ne razmatranja kako se zločin može integrisati u rad koji se obavlja za korporacije (Vincenzo Ruggiero).

Desni realizam

Najuticajniji sociolozi desnog realizma su James Q. Wilson i Richard Hernstein.

U knjizi Razmišljanje o zločinu James Q. Wilson poriče da će pokušaji rešavanja problema siromaštva uroditi plodom i doneti veliko smanjenje zločina. Smatra da je zločin posledica racionalnih kalkulacija. U članku koji su napisali zajedno, Wilson i Kelling govore o tome kako sprečiti raspad zajednice kao posledici kriminaliteta. Po njima, ključno je održati duh susedstva. U knjizi koju je napisao sa Hernsteinom, Wilson je zastupao tezu da su uzroci zločina biološke naravi.

Rod i zločin

Carol Smart 1977. iznosi nekoliko razloga za slabo istraženo područje odnosa žena i zločina:
- one čine manje zločina nego muškarci,
- većina zločina koje one čine su trivijalni,
- i u sociologiji i u kriminologiji preovladavali su muškarci,
- kriminal žena smatrao se manje problematičnim od kriminala muškaraca.

Otto Polak tvrdio je da statistiku o rodu i zločinu upućuje na pogrešne zaključke. Tvrdio je da je ustanovio da je verovatnoća neregistrovanja nekih zločina koje čine žene velika.
Sudeći po istraživanjima Anne Campbell mnogo je verovatnije da će osumnjičene žene biti upozorene nego gonjene, za razliku od osumnjičenih muškaraca. Sociolozi ne mogu da se slože oko toga da li je sudstvo blaže prema ženama ili ne.

Sandra Walklate smatra da se na kraju na sudu nađe žena kao žrtva, a ne osumnjičeni muškarac jer one moraju dokazati kako su čestite da bi im se verovalo.

Dobash i Dobash su utvrdili kako se u slučajevima nasilja u porodici prema muškarcima blago postupa.

Heidensohnova smatra da se prema ženama postupa oštrije kada odstupaju od stereotipa žene.

Hilary Alen je ustanovila kako će žene češće proći sa manjim novčanim kaznama i ređe će biti poslate u zatvor.

Neki od prvih pokušaja objašnjenje ženske devijantnosti temeljili su se na biološkim teorijama. Dokazivali su da žene imaju manje osećaja za moral, da su sklonije osveti i ljubomori.

Anne Moir i David Jessel objašnjavaju neke od zločina žena PMS- om.

Prema Pat Carlen, žene iz radničke kontrolisane su putem obećanja nagrada. Takve žene ohrabruju da ulaze u „klasnu pogodbu“ ( materijalne nagrade) i „rodnu pogodbu“ ( psihološke i materijalne nagrade). Kada te nagrade nisu moguće, pogodba puca i kriminal je moguć. Carlen je ustanovila da su žene svoje devijantno ponašanje pripisivale određenim faktorima ( zloupotreba droge, želja za uzbuđenjem... ).

Frances Heidensohn dokazuje kako patrijarhalna društva uspešnije obuzdavaju žene nego muškarce. Kućni poslovi umanjuju ženine mogućnosti za kriminal a one koje se odupru tradicionalnim ulogama izlažu se da im bude silom nametnut. Pored patrijarhalne vlasti muškarci, vrlo često, žene kontrolišu i pomoću finansijske moći. U javnosti žene se nadziru idejom očuvanja „dobrog“ ugleda i „ideologijom odeljenih sfera“.

Muškost i zločin

Retke studije o povezanosti muškosti i zločina koristile su se uglavnom jednostavnim modelima.

Walter Miller je npr. povezao zločin sa radničkom kulturom čvrstine, Lombroso i Ferrero povezali su rodne razlike sa biološkim razlikama.

James W. Messerschmidt odbacuje biološke teorije čak odbacuje i tvrdnje da su dva roda oštro odeljena jer neka društva imaju i treći rod berdache.

On odbacuje i teorije polne uloge jer pretpostavljaju muškarce i žene previše pasivno i jer zanemaruju uticaj instituciaj i odnosa moći na društveni život. Tvrdi da su klasna, rasne i rodna struktura najvažnije društvene strukture. U pogledu odnosa prema rodovima razlikuje tri ključne društvene strukture koje služe kanalisanju ponašanja muškaraca i žena:
- podela rada,
- rodni odnosi moći,
- strukture koje su vezane za pol.
Smatra da muškost nije dana već da se stiče ali da ne grade svi muškarci isti tip muškosti. U skladu sa tim muškost deli na dva tipa: hegemonističku i podređenu. Hegemonističke su dominantne i najviše vrednovane muškosti dok su podređene manje moćne i nose niži status. Za njega pojam muškosti igra glavnu ulogu u objašnjavanju zločina jer je pretpostavlja kao glavnu motivaciju.

Međutim Jefferson mu zamera mu što nije objasnio kako to da neki pojedinci čine kriminalna dela a neki ne.











Zaključak
Pluralizam shvatanja i ideja o devijantnosti jasno ukazuje na široku upotrebu i pojavne oblike ovog pojma. Različite teorije nesumnjivo zauzimaju različite vrednosne stavove o devijantnosti – neki je posmatraju kao poželjnu silu koja društvo gura napred, kao logičnu reakciju na potlačeni položaj „devijantnih“, drugi osuđuju devijantno ponašanje i usmeravaju svoje istraživanje kako bi pružili rešenje za problem. Ipak, bez obzira na teorijsko stanovište koje istraživač zauzima, činjenica je da je devijantnost izražena i prisutna u svim aspektima čovekovog društva – sve dok postoje norme i vrednosni sistemi, postojaće i oni koji će ih kršiti. Zavisno od okolnosti i oblika devijacije, društvo će takve posmatrati i kao progresivne pojedince i kao opasnost po društvo.
Nadam se da je ovaj rad ispunio svoj cilj i da je čitaocu približio i bolje objasnio pojam devijantnosti kao i različita teorijska shvatanja ove pojave. Još bih želela da istaknem činjenicu koja se provlači kroz ceo rad i koja se nužno nameće prilikom proučavanja ovog pojma – devijantnost je oduvek bila neodvojivi deo društva i služila je progresu na različite načine. Razmislite, svi veliki mislioci kroz istoriju su u jednom trenutku bili devijantni jer, da nisu, ne bi uspeli da radikalno promene shvatanje njihove okoline već bi ga podržavali. Kao takva, devijantost se mora dobro i detaljno razumeti i proučiti ukoliko težimo potpunijem i sveobuhvatnijem shvatanju društva u kojem živimo.











Literatura:
Haralambos, M. i Holborn, M., Sociologija: teme i perspektive, Golden Marketing, Zagreb 2002.
Ignjatović, Đ., Kriminologija, Pravni fakultet, Beograd 2010.
Ignjatović, Đ., Kriminološko nasleđe, Beograd 2006.
Ignjatović, Đ., Teorije u kriminologiji, Beograd 2009.
Mitrović M., Petrović S., Sociologija za III разред стручних школа и IV razred gimnazije Zavod za udžbenike, Beograd 2008
Bošković, M. Kriminološki leksikon, Novi Sad 1999
Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Devijantnost i zlocin
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Saturday, 8 January 2011, 11:58 AM
 
Семинарском раду није место у форуму за недељна саопштења.
Овај семинарски рад не задовољава елементарне формалне услове - нигде нису наведени у загради иза цитата презиме аутора, година издања и страна на којој се одабрани цитат налази. Из необјашњивих разлога сте пречули да у семинарском раду уџбеничке изворе треба да користите само у коментарима цитата примарних извора, дакле радова теоретичара који објашњавају и тумаче девијантност из неке од бројних теоријских и методолошких перспектива које приказују ваши секундарни извори.
Picture of Dunja Jankovic
Re: Одговор: Devijantnost i zlocin
by Dunja Jankovic - Thursday, 27 January 2011, 02:46 AM
 
Прилажем нову верзију семинарског рада са темом која је, иако промењена, и даље у оквирима проучавања девијатности те стога претпостављам да нема потребе за отварањем нове теме на форуму.


Филозофски факултет
Универзитет у Београду






Семинарски рад из Увода у социологију I
Појам девијантности код Диркема, Енгелса и Бекера









Професор:
Вера Вратуша – Жуњић
Студент:
Дуња Јанковић СО10/68


Београд, јануар 2011
Садржај
Увод 3
Диркемов поглед на девијантност 4
Енгелсово схватање утицаја класних сукоба на девијантност 10
Бекерова теорија етикетирања 13
Закључак 15
Коришћена литература: 16
















Увод
Објашњавању и дефинисању појма девијантности мора се приступити са опрезом, будући да је и у свакодневом говору, као и у социолошкој терминологији немогуће апсолутно и потпуно дефинисати девијантност. Будући да се махом посматра као кршење норми, девијатност је релативан појам јер директно зависи од постојећег система вредности, тј. може се објаснити само у односу на неки стандард. Како нема фиксних и непромењљивих стандарда, ни девијантно понашање се не може фиксно дефинисати. Исти чин се у различитим друштвима може посматрати и као девијантан и као нормалан што опет указује на закључак да је девијантност условљена културом.
Ширина и спектар различитих схватанја појма девијантости узроковали су велики број рразличитих, између себе често контрадикторних социолошких теорија који је покушавају објаснити. Овај рад бавиће се схватањима три утицајна социолога различитих теоријских оријентација и њиховом схватању девојантности и њеним узроцима.















Диркемов поглед на девијантност

Функционалистичка анализа узрок девијантности тражи у друштву насупрот нпр. биолошким или психолошким теоријама које узроке девијантности налазе у нарави појединца. Будући да девијантност крши друштвене норме, на први поглед се чини чудним што неки функционалисти, попут Диркема, наглашавају њену позитивну улогу у друштву јер упоредо са тим наглашавају и важност заједничких норми и вредности којима она представља претњу. Међутим „сви се функционалисти слажу да су механизми друштвене контроле, попут полиције и судова, нужни за обуздавање девијантности и заштиту друштвеног поретка.“ (Хараламбос, 2002:353) Питање девијантности је разрадио и најистакнутији представник функционлизма, Емил Диркем, чијим ћу се разликовањем нормалног и патолошког у Правилима социолошке методе (Диркем, 1963) бавити у наставку.
Основни појам проучавања Емил Диркема (1858 - 1917) у овом делу је друштвена чињеница коју он на самом почетку трећег поглавља под називом „Правила која се односе на разликовање нормалног и патолошког“ (Диркем, 1963:55) дели на нормалну и патолошку. У складу са овим Диркем поставља питање „Да ли наука располаже средствима која омогућују да се ово разликовање учини?“ (Диркем, 1963:55) Наглашава важност овог питања „јер од његовог решења зависи идеја која се има о улози науке.„ (Диркем, 1963:55).
Анализирајући теорију по којој наука готово да нема практичне ефикасности из чега следи да нема ни великог разлога њеног постојања, Диркем се пита како нас наука може научити да изаберемо прави пут ако нам не може помоћи ни при избору најбољег циља. „Идеолошка метода, истина, омогућује да се избегне овај мистицизам“ (Диркем 1963:56) признаје он, али идеолози у објективно узетим појавама нису нашли ништа по чему би се оне могле класификовати по практичној вредности. Из тога следи да је једини начин да се оне оцене јесте да се доведу у везу са неким појмом који ће овладати њима. Међутим, уколико ова пракса постане смишљена, такво расуђивање се не може назвати научним.
Узимајући за пример бол, који се сматра симптомом болести (мада су у неким случајевима то и одсуство бола или чак и задовољство) Диркем поставља питање :“ Да ли ћемо рећи да се здравље, које се састоји у срећном развоју животних снага, познаје по савршеном прилагођавању организма својој средини, и обрнуто, да ли ћемо болешћу назвати све што смета овом прилагођавању?“ (Диркем, 1963:57) Међутим чак и уколико би ово мерило било тачно било би нам потребно још једно које би рекло „по ком се начелу може одлучити да је један начин прилагођавања савршенији од неког другог.“ (Диркем, 1963:58) Дакле, уколико одредимо здравље као последицу савршеног прилагођавања организма својој средини, а болест као супротно, морамо одредити и критеријуме према коме се неки начин прилагођавања може окарактерисати као савршенији од другог. У вези са овим Диркем каже да слабљење организма не мора нужно бити последица болести и наводи да међу неким врстама и функција размножавања може довести до истог ефекта. Уосталом, старци и деца су подложнији разарањима што доводи до питања :„Да ли су они стога болесни и треба ли узети као здрав тип само одраслог?“ (Диркем, 1963:58) Најзад, болест врло често нема за последицу непоправљиво неприлагођавање већ нас само принуђава да се прилагодимо другачије од већине.
„Догађаји који настају у току друштвеног живота и који се скро истоветно понављају у свим друштвима истог типа сувише су разноврсни да би било могућно одредити у којој је мери један од њих могао допринети да убрза крајњи исход.“ (Диркем, 1963:60) Дакле, последица разноврсности догађаја је та да је немогуће доћи до чињеничног доказа тј. крајњег исхода па се због тога у доношењу закључака који се тичу разликовања нормалних и патолошких чињеница можемо користити само дедуктивним расуђивањем чији закључци имају вредност субјективних претпоставки. Доказаће се не само то да неки догађај слаби друштвени организам већ и да он треба да има такву функцију, поред тога за собом ће повући одређену последицу која ће бити окарактерисана као неповољна по друштво и, у складу са тим, биће проглашен болесним. Диркем наводи само један разлог зашто би се последица сматрала кобном а то је да ремети нормалан ток функција. Међутим, такав доказ је могућан само уколико је претходно утврђено шта је нормалмо стање тј. по ком се знаку може познати. „Заједнички недостатак ових дефиниција је што превремено теже да допру до суштине појава. Исто тако, оне претпостављају да су стечене поставке које, биле тачне или не, не могу бити доказане пре но што наука већ довољно одмакне.“ (Диркем, 1963:61)
Свака социолошка појава је у стању да узима разне облике а да остане суштински иста и Диркем разликује две врсте ових облика: опште и изузетне. Општи се налазе „ако не у свих јединки, бар у већине њих и, ако се не понављају истоветно у свим случајевима где се опажају већ се мењају од једног субјекта до другог, ове промене се налазе у оквиру врло уских граница“ (Диркем, 1963:61) за разлику од изузетних који су „изузетни не само зато што их сретамо само у мањине већ, чак и тамо где се јављају, најчешће се дешава да не трају читавог живота јединке.“(Диркем, 1963:61) То су две различите врсте појава: нормалне (оне које имају најопштије облике) и болесне или патолошке (оне којима недостаје каррактер општости).
Диркем просечним типом назива схематичко биће које се меша са нормалним типом и свако одступање од овога је болесна појава. Својства просечног типа су променљива тј. нису стална и зато не може бити одређен са прецизношћу као појединачни тип. „Као што се види, чињеница се може означити патолошком само у односу са датом врстом.“ (Диркем, 1963:62) Ово правило није оспоравано у биологији нпр. „никада ником није пало на ум да оно што је нормално за мекушца нуде нормално и за кичмењака“ (Диркем, 1963:62), ово начело се примењује и у социологији мада је често занемарено. У вези са тим Диркем каже :“Треба се одрећи још сувише распрострањене навике да се једна установа, један поступак, једно морално правило, оцењују као да су они, сами по себи и сами од себе, добри или рђави за све друштвене типове без разлике.“ (Диркем, 1963:62)
Једна друштвена чињеница може бити нормална за једну одређену врсту која је у одређеној фази развоја а за другу врсту може бити болесна, чак се може мењати и за једну исту врсту уколико је она сама склона промени. Дакле, може бити патолошка за људе у ранијим фазама развитка, а за људе у каснијим фазама може бити нормална, и обрнуто. Дакле, мора се узети у обзир и фаза развоја а не само врста.
Диркем за врсту каже да је она „ по превасходству норма и, према томе, не може да садржи ништа анормално“ (Диркем, 1963:63).
Каже и да је општост, будући да обележава нормалне појаве а и сама је објашњива појава, „чињеница коју је потребно објаснити и која стога изискује узрок.“ (Диркем, 1963:63) Сасвим је сигурно да тај узрок постоји али је потребно знати и какав је. „Нормално обележје појаве биће у ствари неоспорније ако се докаже да спољни знак који ју је у почетку открио није само привидан, већ заснован на природи ствари, ако се, једном речи, ова фактичка нормалност може подићи на правну нормалност.“ (Диркем, 1963:64)
У прелазним периодима када се врста налази у развоју једини нормални тип је онај из прошлости, а он више није у вези са новим условима живота.
Диркем затим тврди да је изузетно важно да се од почетка истраживања чињенице поделе на нормалне и анормалне. Потом, да би се чињеница уопште могла назвати нормалном, треба „видети да ли је она корисна или нужна по односу са нормалним типом.“ (Диркем, 1963:67)
Однос корисног и нормалног упоређује са односом рода и врсте. Дакле, појам корисног је шири и појам нормалног се састоји у њему док се из нормалности не може извести корисност. Након што је утврђена општост појаве Диркем формулише три правила:
1) „Друштвена чињеница је нормална за одређен друштвени тип, посматран у одређеној фази његовог развоја, кад се она јавља у просеку друштава ове врсте, посматраних у одговарајућој фази развоја.
2) Резултати претходне методе могу се проверити показујући да општост појаве зависи од општих услова колективног живота у разматраном друштвеном типу.
3) Ово проверавање је нужно кад се она чињеница односи на друштвену врсту која још није завршила свој потпун развој.“
(Диркем, 1963:68)
Диркем увиђа да разлике између болести и здравља чинимо сваког дана али напомиње да треба да се запитамо чинимо ли то како ваља будући да социологија користи чињенице које су комплексније и променљивије од чињеница које проучава биолог.
Иако узроке криминалитета објашњавају на различите начине, сви криминолози се слажу у једном – криминалитет је патолошко обележје. Користећи горе наведена правила Диркем проучава криминалитет и долази до следећих закључака: он се запажа у свим друштвима свих типова; нема ниједног друштва где криминалитет не постоји; он мења облик; по неким подацима показује чак и тенденцију раста. Криминалитет је, дакле, појава која показује све знаке нормалности јер је уско повезана са условима читавог колективног живота. „Правити од криминалитета болест значило би прихватити да болест није нешто случајно већ да, напротив, произилази у извесним случајевима из основног састава живог бића; то би значило да се свака разлика између физиолошког и патолошког брише.“ (Диркем, 1963:69)
Међутим и криминалитет може имати анормалне облике нпр. када му је стопа превелика или премала. У овим, екстремним случајевима криминалитет је дисфункционалан док је у противном тј. када је умерен функционалан. Диркем доказује да свака промена у друштву настаје са неким обликом девијантности, према томе, да би наступила промена оно што се некада сматрало девијантним сада мора постати нормално. Девијантност је, према Диркему, не само нормална већ и здрава јер путем промене друштво напредује, међутим, власт коју има морална свест не сме бити пренаглашена јер ће у противном бити мало девијантности и , у складу са тим, неће бити промена ни било каквог напретка. (Хараламбос, 2002:353) Криминалитет је, дакле, користан јер је неопходан за нормалан развој морала и права, као и због тога што оставља отворен пут за нове промене и директно их припрема нпр. према атинском праву Сократова осуда је била праведна, међутим, његов преступ (независност његове мисли) је био користан и за његову отаџбину као и за само човечанство. Поред Сократа, постоји још оваквих примера као што су Мартин Лутер Кинг, Мајка Тереза, Нелсон Мендела, итд (Хараламбос, 2002:354). Дакле, „криминалитет, са своје стране, не треба више замишљати као зло које се не може дрижати у сувише уским границама, већ, далеко од тога да је умесно радовати се кад се деси да се он спусти сувише осетно испод редовног нивоа, може се са сигурношћу сматрати да је овај привидан напредак у исти мах истовремен и узајамно повезан са неким друштвеним поремећајем.“ (Диркем, 1963:74) На крају, важно је поменути да Диркем када говори о нормалном типу не мисли на физиолошки, већ на искључиво социолошки смисао.


















Енгелсово схватање утицаја класних сукоба на девијантност

Упоређујући различите извештаје својих савременика, као и државних институција, о животним условима радничке класе у градовима Енглеске 19-ог века, Енгелс проучава како су ти услови утицали на саме раднике, каквим људима су их ти услови начинили, као и какво је њихово морално и телесно стање. У даљем раду анализираћу његово дело, Положај радничке класе у Енглеској у коме Енгелс говори о резултатима свог истраживања.
„Кад један човек нанесе другоме телесну повреду, и то такву која за собом повлачи смрт повређенога, онда ми то називамо убиством; а ако је убица унапред знао да ће повреда бити смртоносна, онда ми то називамо убиство са предумишљајем. Али кад друштво ставља стотине пролетера у такав положај да их неизбежно мора стићи превремена, неприродна смрт, исто тако насилна као од мача или пушке; када их лишава хиљаде најнужнијих животних услова, ... – онда је то такође убиство са предумишљајем.“ (Енгелс, 1977:183) Енгелс овде под друштвом подразумева ону само класу која поседује друштвену моћ (у овом случају буржоазију). Он сматра да је његова задатак да докаже да је друштво свесно да је положај радничке класе опасан по њихово здравље и живот, а да не чини ништа да њихов положај поправи. Као узроке обољевања радничке класе Енгелс наводи слабу снабдевеност најнужнијим животним потребама; велику концентрацију становништва, услед чега долази до велике загађености ваздуха; лошу вентилацију ваздуха у предграђима; недостатак воде; недостатак јавног канализационог система, што је за последицу имало то да су фекалије и отпад често бацали на улицу; мањак простора (по туце их је спавало у једној соби); влажни станови; рђава храна... „Шта се друго и може очекивати него огромна пропорција смртних случајева, сталне епидемије, све веће и веће телесно слабљење радног становништва?“ (Енгелс, 1977:185) Овакви животни услови резултирали су наглим променама расположења и до претеривања у сексуалним задовљствима и пијанству (што је донекле разумљиво будући да само њих нису лишени) на шта се буржоазија згрожавала. Услед оваквог животног окружења неизбежне су биле и многе болести попут туберкулозе, сушице, шарлаха, тифуса, грознице, ... Епидемије су биле честе а највише жртава однела је епидемија која се појавила после кризе 1842 када је оболело 12% становништва Шкотске, међутим, поред тако лоших услова чудно је што се ова грозница није још више раширила. Директни узрок другог низа болести је лоша храна. Тешка храна није погодна за децу а радник нема ни средстава ни времена да својој деци набави нешто друго, а уз то, деци су се често давали опијум и ракија услед чега су често оболевали од разних болести органа за варење. Деца су била подложна шкрофулама, рахитису, неправилном расту,...
Због немогућности да промене лоше животне услове није ни чудо што су се радници масовоно одавали алкохолизму који је још више појачавао све диспозиције за болест. Поред тога, били су у немогућности да их прегледају искусни лекари будући да су тражили велике хонораре које радници нису били у стању да плате. У недостатку адекватне лекарске помоћи окретали су се разним шарлатанима, бапским лековима и тзв. патентираним лековима. Многе од тих лекова, који су садржавали различите опијате давали су и деци која би од њихових последица најчешће умирала пре навршене друге године живота. Због овог и других, већ поменутих, разлога проценат смртности је био изузетно висок управо због велике смртности мале деце.
Образовање је било на ниском нивоу, делом због лоших школа, делом због неадекватних професора, делом због тога што је већина деце радила и није могла да посећује школе. Обавезно школовање је постојало само на папиру. Биле су организоване вечерње школе на којима је већина младих људи, након смене од 12 сати, спавала. Школе су оснивале и верске секте. Међутим „Енглески радник, који једва уме читати, а још мање писати, зна ипак врло добро шта су његови интереси и интереси читаве нације – он зна и то какви су специјални интереси буржоазије и шта он од те буржоазије има да очекује. Ако не уме да пише, он уме ипак да говори, да јавно говори; ако не уме да рачуна, он бар може да са национално – економским појмовима тако оперише да је у стању да прозре и побије буржуја који укида закон о житу.“ (Енгелс, 1977:196,197)
Што се тиче морала, необразованом раднику су чак и прости принципи који регулишу међуљудске односе конфузни и нејасни.
Радници су занемарени од стране владајуће класе у физичком, интелектуалном и моралном погледу, једини обзир који постоји за њих је закон.
„Није, дакле, никакво чудо што радници, са којима се поступа као са животињама, или стварно постају животиње, или задржавају свест и осећање свога човечјег достојанства само силном мржњом и непрестаном унутрашњом побуном против владајуће буржоазије.“ (Енгелс, 1977:197) Будући да је сиромашан и да живот за њега нема никаквих дражи сам његов положај му улива јаке склоности ка неморалу (пију ракију, трче за женама, ...). А буржуји такво понашање радника, нарочито за време високих надница, сматарју скандалозним. Сиромаштво је, дакле, по Енгелсу, велики подстрек за непоштовање читавог друштвеног система.
Међутим, концентрација становништва има и добре стране, радници почињу да се понашају као класа и почиње њихово одвајање од буржоазије. Жаришта радничког покрета су велики градови који су, између осталог покидали последње споне патријархалног односа радника и послодавца. Временом је, по Енгелсу, радничка класа постала народ различит од буржоазије.
Непоштовање поретка се најјасније увиђа у преступу. Услед бруталности буржоазије, закључује Енгелс, порастао је број преступа у Енглеској. Поводом овога Енгелс каже да „ никоме више ни на памет не пада да се на миран начин споразуме са својим суграђанима“ (Енгелс, 1977:210) тј. „свако види у другом човеку свог непријатеља“ (Енгелс, 1977:210). Криминал временом постаје све већи и силе се деле на два супротстављена табора – буржоазију и пролетеријат.




Бекерова теорија етикетирања

Интеракционисти су се, такође, бавили девијантношћу. Међутим, они су акценат ставили на интеракцију између девијантне особе и оних који је као такву дефинишу као и на то зашто су уопше деијантни тако дефинисани. Они наглашавају важност значења која актери уносе унутар те интеракционистичке ситуације. Са њиховог становишта, дефиниција девијантности је исход договора актера о девијантности. (Хараламбос, 2002:357,358)
Хауард С. Бекер је један од првих интеракциониста и његовим делом Outsiders: studies in the sociology of deviance ћу се бавити у даљем раду.
За почетак битно је нагласити да Бекер разликује две врсте правила: формална која могу прерасти у закон у ком случају су за њихову примену одговорни полиција и сама држава и неформална која представљају договоре, најчешће под утицајем традиције и спроводе се путем неформалних санкција разних облика. Међутим, небитно да ли правило има снагу закона или традиције оно је разултат традиције. (Бекер, 1967,2) Формална, као и неформална правила, закључује Бекер, могу изумрети тј. престати да важе због све мање и мање применљивости. У наставку бавићу се оним правилима која су ову судбину избегла и која још увек живе. „ Све друштвене групе формирају правила и покушавају да их примене у одређеним условима и временима. Друштвена правила дефинишу ситуације и типове адекватног понашања дефинишући неке чинове као добре и забрањујући друге као лоше.“ (Бекер, 1967:1) Дакле, да ли је чин девијантан или не зависи од тога како ће га други дефинисати, јер, по Бекеру, девијантан чин као такав не постоји. У друштвеном уређењу правила имају велку улогу будући да дефинишу међусобне односе појединаца а девијантност је, у суштини кршење тих истих друштвених правила, те онај ко их крши може бити схваћен као посебна особа тј. аутсајдер. Међутим, врло је могуће да особа која је етикетирана као аутсајдер има другачије виђење ствари тј. она сама може видети људе који је осуђују као аутсајдере и сматрати да чини праву ствар. Степен реакције других људи тј. мера „искључења“ девијантних људи варира од случаја до случаја. То делом зависи од тога ко је злочин починио а делом од тога ко се осећа повређено његовим чином. Различитим типовима група су девијантне различите ствари. Пре него што ће конструисати своју дефиницију девијантности Бекер анализира дефиниције других теорија одбацујући их све као већином тривијалне мада се са некима делом и слаже. Друштво је створило девијантност међутим тешко је одредити шта је функционално за друштво а шта не. „Друштвене групе креирају девијантност успостављајући правила чија кршења саму девијантност конституишу и примењујући та правила на одређене људе обележавају их као отпаднике.“ (Бекер, 1967:9) Дакле, да ли је неки чин девијантан или није зависи од виђења осталих појединаца, међутим не мора нужно да значи да ће се сваки чин противан правилима завршити етикетирањем и обрнуто, не мора да значи да свако ко није повредио никакво правило неће бити етикетиран. Такође, постоји и временска одредница тј. не кажњавају се сви девијантни чинови исто у различито време. „Девијантан је онај на кога је успешно примењена таква етикета; Девијантно понашање је оно које људи тако етикетирају.“ (Бекер, 1967:9) Међутим, неки девијанти су чак развили идеологије у којима објашњавају зашто су у праву за ралику од оних који их осуђују.
„Хоће ли се та етикета применити или не, овиси о томе како публика тумачи тај чин. То, пак, овиси о томе тко га чини, када и где је учињен, тко га проматра, те о договарању између различитих актера укључених у интеракцијску ситуацију.“ (Хараламбос, 2002:373)
Бекер, поред тога, каже да се нека правила на неке људе примењују а на неке не, за пример овог узима упоредни пример туче међу омладином – у богатијем крају би се ово сматрало дечјим нестлашлуком а у сиромашнијем примером деликвенције. (Бекер, 1967:12,13)
„Девијантност није једноставно својство, којег има у неким врстама понашања, а нема у другим. Напротив, она је производ процеса који укључује реакције других људи на то понашање. Исто понашање може бити повреда правила у једном тренутку, али не и у другом; оно може бити преступ кад га почини једна особа, али не и ако је у питању нека друга; нека правила се крше некажњено, друга не.“ (Бекер, 1967:14)
Закључак
Плурализам схватања девијантности који се у великој мери огледа и у анализираним делима јасно указује на широку употребу и појавне облике овог појма. Три поменута аутора заузимају различите вредносне ставове о девијантности као и различите приступе овом проблему. Ипак, без обзира на теоријска становишта које различити истраживачи заузимају, чињеница је да је девијантност присутна и изражена у свим аспектима људског друштва – све док је норми и вредносних система биће и оних који се са њима неће слагати и који ће их кршити а које ће друштво, зависно од околности и облика девијације посматрати као отпаднике или прогресивне појединце.














Коришћена литература:
Диркем, Е, Правила социолошке методе, Правила која се односе на разликовање нормалног и патолошког, Савремена школа, 1963, Београд
Енгелс, Ф, Положај радничке класе у Енглеској-Резултати, у Маркс, Енгелс, Дела, т. 4, Просвета: БИГЗ, 1977, Београд
Бекер, Х, Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance, The Free Press of Glencoe, 1967. Њујорк
Халарамбос, М, Социологија - теме и перспективе, Глобал Маркетинг, 2002, Загреб