ANTIMINOTAUR, MIT VREDNOSNO NEUTRALNE SOCIOLOGIJE
Glavno pitanje koje se postavlja je: u šta veruju oni koji sociologiju smatraju vrednosno neutralnom naukom? Verovanje u vrednosno neutralnu sociologiju Alvin Guldner je ovde razmatrao kao deo ideologije profesionalne grupe.
Takođe se možemo zapitati da li verovanje u načelo vrednosne neutralnosti povlači sa sobom to da sociolozi ni u kom slučaju ne smeju iznositi vrednosne sudove koji se odnose na stvari izvan njihove stručne kompetencije?
Naravno da se smeju iznositi vrednosi sudovi, to je čak u nekim slučajevima i poželjno, ali je potrebno uvideti razliku izmedju njih i činjeničnih iskaza.
„Tvrdim da je među najvažnijim institucionalnm snagama koje olakšavaju preživljavanje mita o vrednosnoj neutralnosti bila njegova uspešnost u održavanju kohezije i autonomije modernog sveučilišta.“ (Alvin Guldner, Za sociologiju,Globus, Zagreb, 1986, 14). Alvin Guldner je ovime hteo da kaže da je jedan od zadataka vrednosne neutralnosti da unese mir u akademske ustanove tako što će ograničiti mogućnost nadmetanja profesora za naklonost što većeg broja studenata i ublažiti njihovo suparništvo.
Kada je Veber osudio afrmisanje vrednosti na akademijama on je pre svega mislio na političke vrednosti koje se nameću studentima od strane profesora. Afirmacija političkih vrednosti „podvrgava studenta pritiscima koje on nije u stanju procijeniti niti im se suprotstaviti.“ (Alvin Guldner, Za sociologiju,Globus, Zagreb, 1986, 16) stoga se profesori moraju suzdržati u izjašnjavanju svojih ličnih stavova koji nisu činnjenični iskazi tj. ono što studenti očekuju ili bi pak trebali da očekuju od svojih predavača. Veberova doktrina vrednosne neutralnosti ne propagira demoralizaciju već depolitizaciju Akademije i njeno izdvajanje iz sveta političkih obračuna.
Ovakvo načelo imalo je za rezultat uvećanje autonomije sociologije kao nauke. „Mislim da je načelo vrijednosne neutralnosti pridonijelo intelektualnom razvoju i oslobađanju naše struke.“ (Alvin Guldner, Za sociologiju,Globus, Zagreb, 1986, 18). U Evropi se sociologija oslobodila od uticaja stranaka a u Americi od uticaja vlade i stekla jedno veliko područije autonomije na kojem se mogla baviti temeljnom analizom problema.
Vrednosna neutralnost „unapredila je slobodu od moralne prisile i dopuštala je sociologu da djelomično izbegne uskogrudna pravila lokalne ili plemenske kulture.“ (Alvin Guldner, Za sociologiju,Globus, Zagreb, 1986, 19). Obuzdavala je moralne reakcije sociologa i omogućila mu znanje i intelektualnu disciplinu umesto refleksnih odgovora koji su prouzrokovani tradicionalnim moralom njegove kulture.
Vrednosno neutralna sociologije je takođe poslužila kao zaštita od otuđenja same ličnosti sociologa. „Nemali broj sociologa se oseća otuđenim i izdvojenim iz svoga društva. Oni se ne osećaju sposobnim da korisno pridonesu rešavanju sve većih problena, a čak i kada to mogu, boje se da takvo uključivanje od njih iziskuje da se podvrgnu komercionalnom propadanju ili uskogrudnom stranaštvu.“ (Alvin Guldner, Za sociologiju,Globus, Zagreb, 1986, 20). Vrednosno neutrana sociologija socioligovo otuđenje pretvara u svojevrsni intelektualni princip. Na taj način sociolog sebe videti iz jednog drugog ugla; iz ugla u kome on zapravo zastupa jednu koncepciju prema kojij njegovo otuđenje proizilazi iz njegove volje za istim i nije prouzrokovano spoljašnjim uticajima.
Veber je želeo da neke od strukturalnih uloga u savremenom društvu budu racionalne ali je isto tako želeo da pojedinci koji te uloge igraju budu strastveni i uporni. On nije pokušavao da sjedini ova dva (upornost i strastvenost) već da ih na harmoničan način uskladi.
Pokušao je da nadje kompromis izmedju razuma i vere. Razum i vera ne mogu se spojiti i činiti tako jednu celinu već mogu postojati kao odvojeni nezavisni entiteti koji će svoje implikacije imati u različitim sferama čovekovog života. „Upravo zbog ovih duboko dualističkih posledica važeće doktrine vrednoso neutralne sociologije, čini mi se da je njen najprimereniji simbol čovek-zver, podvojeno biće, minotaur.“ (Alvin Guldner, Za sociologiju,Globus, Zagreb, 1986, 33).
KORIŠĆENA LITERATURA
Alvin Guldner, Za sociologiju, Globus, Zagreb, 1986, 11-33.