Picture of Teodora Dunja Stevanovic
Alternativni temelji klasne analize
by Teodora Dunja Stevanovic - Friday, 17 December 2010, 11:14 PM
 

Алтернативни темељи класне анализе-Ерик Олин Рајт

Марта 2001,на јутарњем програму ББЦ-а објављена је нова класна шема од седам категорија која се користи током пописа становниства у Британији.У емисији је интервјуисано неколико људи који су дали различите критике поводом овог објављивања.

„Да ли то сада значи да ја сада треба да носим своју белу тениску опрему када изађем да уређујем башту?...Ја себе не видим друштвено или економски у истој класи са њима.“(испектор полиције)

Испектор полиције се побунио против нове класне шеме,чувши да је сврстан у класу број 1 заједно са докторима,адвокатима,и директорима.Сматрао је да није ни економски ни класно једнак са њима.Његова професија је мање квалификована у односу на професију једног лекара,стога је показао негодовање на нову шематизацију становништва по класама.

Дејвид Роуз,професор са Ексес универзитета је након интервјуисања грађана дао образложење за овакво шематизовање по класама.Рекао је да је класификација замишљена да захвати разлике у природи уговора о заполењу и о условима рада,а не ниво стручности посла.

„Како људи, појединачно и колективно, смештају сами себе и друге у оквиру друштвене структуре неједнакости“?

Људи на онову субјективних процена користе различита карактеристична својства за раслојавање себе и других по класама.Овакав начин раслојавања је веома субјективан и зависи од места,времена и критеријума појединца који раслојава.За неке људе ће висока класа бити она која је образована,лепо васпитана,са лепим манирима,док за друге ништа од тога није битно ,већ само цене економску моћ .

„Како су људи објективно лоцирани у дистрибуцијама материјалне неједнакости?“

У овом случају људи су класификовани искључиво у односу на количину прихода или у односу на богатство.Овај начин класификовања је најзаступљенији у свакодневном животу, у државама без јаке радничке класе као што је на пример САД.

„Шта објашњава неједнакости у економски дефинисаним животним изгледима и материјалном животном стандарду?“

Овде је начин класификовања доста сложенији.Обрађују се узроци материјалног стања.Зашто се неки појединац баш бави одређеном професијом?Самим тим одређен је и његов економски статус.На ово питање одговор је нпр: географски положај (на планинама људи се углавном баве сточарством и прерадом њихових производа) , генетика ( неко је генетски предодређен да се бави спортом због мишићаве грађе, или због вишка енергије коју поседује ; или је рођен са талентом за музику па ће се због тога бавити музиком).И на основу тога ,њихова примања се разликују и самим тим сврстани су у одређену класу којој припадају.

„Како би требало да окарактеришемо и објаснимо варијације током историје у друштвеној организацији неједнакости?“

Током живота положај једног појединца је променљив.Богатство је потрошно,углед је пролазан,као и моћ.А кад су у питању друштвене групације и организације потребно је све сагледати на глобалном нивоу.Ово питање захтева праћење групе људи кроз време и простор.Неопходно је сагледавање на макро нивоу.За марксисте најзначајнији узрок варијација неједнакости кроз историју јесте начин на који се присваја економски вишак.

Литература:

Алтернативни темељи класне анализе, уредник Ерик Олин Рајт

децембар, 2002

Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Alternativni temelji klasne analize
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Tuesday, 21 December 2010, 11:37 PM
 
Нисте навели презиме аутора, годину издања ни број стране у загради иза цитата нити потпуне библиографске податке о извору (у вашем случају интернат адресу) на крају рада.
У семинарском раду настојте да мање следите редослед излагања аутора која упоређујете, прескочите мање важне детаље, а не пропустите да цитирате и коментаришете најважније.