FILOZOFSKI FAKULTET
SOCIOLOGIJA
STRUKTURISANJE PATRIJARHALNOG DRUŠTVA
STUDENT PROFESOR
Vuković Sanja Vera Vratuša
„ Patrijarhat je sistem društvene strukture u kojem muškarac dominira nad ženom, ugnjetava je i iskorišćava.“ Upotreba termina društvene strukture je ovde važno jer jasno ukazuje na odbacivanje biološke podređenosti i stava da je svaki muškarac u nadređenoj a svaka žena u podređenoj poziciji. „Na naj apstraktnijem nivou patrijahat stoji kao sistem socijalnih(društvenih)odnosa.“
„ Na najmanje apstraktnom nivou patrijahat se sastoji od šest struktura (svera):“
-Patrijarhalni način proizvodnje
-Patrijarhalni odnosi na radnom mestu
-Patrijarhalni odnosi u državi
-Muško-polno nasilje
-Patrijarhalni odnosi u seksualnosti
-Patrijarhalni odnosi u kulturnim institucijama
U ovakvoj strukturi je moguće identifikovati patrijarhalna postupanja koja su manje razganičena. Ovih šest struktura imaju uzroćni efekat jedan i drugi, i ojačavanje i blokiranja ali su samostalna.
Patrijarhalni proizvodni odnosi u domaćinstvu su jedna struktura; muževi iskorišćavaju žene u kućnim poslovima, i žene su izdržavane u zamenu za njihov rad.
Ako nisu profesionalno angažovane domaćice su proizvodna klasa (radnička), a muževi klasa koja ih koristi.
Druga patrijarhalna struktura jesu patrijarhalni odnosi na plaćenom poslu, gde su žene isključene iz boljih poslova i izvršena je njihova segregacija (odvajanje), i one obavljaju gore poslove koji su manje plaćeni. Država je patrijarhalna u svojoj politici i delovanju.
Polno nasilje je sistemski tolerisano i legitimisano od strane države koja odbija da interveniše, osim u izuzetnim slučajevima kao što su:silovanje, tuča žena, seksualno uznemiravanje.
Patrijarhalni odnosi u seksualnosti su peta svera patrijarhata u društvu. Obaveza heteroseksualnosti i dvostruki seksualni standardi su dve forme ove strukture.
Patrijarhalne kulturne institucije kompletiraju niz ovih struktura. Ova struktura je sastavljena od grupe institucija koje predstavljaju ženu u okviru patrijalhanog pogleda na različitosti kao što su:religija obrazovanje i mediji.
„Postoje dve svere patrijarhata: privatna i javna .“ Privatna svera je bazirana na kućnoj proizvodnji kao glavnom polju ugnjetavanja žena. Javni patrijarhat je baziran u javnim oblastima kao što su zaposlenost i država. U privatnom patrijarhatu princip patrijarhalnog ponašanja je isključivost, a u javnoj segregacionizacija i podređivanje. U privatnoj sveri kućna proizvodnja je dominantna struktura. „Privatni i javni patrijarhat se razlikuju:“
-U uslovima odnosa između strukture
-Institucionalnoj formi svake strukture
U privatnom patrijarhatu muškarac je u poziciji muškarca i oca koji ugnjetava i stiče korist od podređenosti žena, dok je žena isključena iz javnog života i javnog patrijarhata.
U javnom patrijarhatu žena ima pristup javnoj sveri nije joj zabranjena ali i pored toga one su podređene. „Eksproporcija (prisilno oduzimanje) žena se vrši od strane kolektivnog nego od strane individualnog patrijarhata.“ Eksploatacija žena je rasprostranjena na svim nivoima ali žene formalno nisu isključene ni iz jedne.
Drugi aspekt je institucijalna forma ovih struktura. To je pomeranje iz individualne u kolektivnu formu aproporcija. Polni odnosi nisu statični i koncept napretka patrijarhata je najbolji način pričanja o promenama.
„Prvi talas feminizma je mnogo važnija „istorijska sila“ nego što se smatra.“ Glavne feministkinje su promenile kurs kretanja istorije. Na neki način one su postigle ono što su htele i njihovi uspesi su bili znatni. Žene više nisu ograničene samo na domaćinstvu, već imaju celo društvo da u njemu budu eksploatisane.