Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке | |
Разумем. Замолићу Вас да обришете са форума све моје досадашње верѕије рада, укључујући и ову, и у току ове евентуално следеће недеље окачићу рад ѕа десетку. |
Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке | |
На жалост, студенти који не предају своје недељно саопштење које задовољава макар формалне захтеве најкасније на дан саопштавања, не могу да добију највишу оцену из ове предиспитне активности. Молим вас да вас то не обесхрабри да ово недељно саопштење, а нарочито семинарски рад напишете испуњавајући све формалне и садржинске захтеве које треба да задовољи квалитетан семинарски рад (погледајте тезе и унесите ваше мишљење о њима у форум О правилима писања, саопштавања и оцењивања семинарског рада). |
Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке | ||||
Зашто ме принуђујете да сама преносим ваш рад? Рад није за 10 не само због закашњења, него и због неуредности (испуштање Вебера из наслова теме, штампарске и правописне грешке, од којих се једна први пут појављује на почетку прве реченице и понавља кроз целокупан текст "Да бих смо појмовно разумели..."). Други недостатак овог рада су непрецизни коментари. Где сте пронашли код Вебера, на пример, да су странке по њему друштвене творевине за које је првенствено карактеристичан "њихов положај на тржишту", да је масонство синоним за масовно деловање или да су сталешки и класни положај у "суштој" супротности)? У семинарском раду обратите пажњу на ове недостатке и примените све што је квалитетно у овом недељном саопштењу у формалном и садржинском погледу.
|
Re: Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке | |
Nije bilo potrebe da prenosite rad, jel sam isti postovao regularno na forum, s obzirom da ste ostale verzije uklonili sa foruma. Shvatam da radi ima dosta fraza koje mogu prepraviti i ispraviti gramatičke greške, a komentare uskladiti i precizirati, dok ću neurednost pokušati da uredim, rok je do kraja meseca. A vezano za kašnjenje rada, prvu verziju za koju ste mi dali komentar da moram uraditi bolje sam postovao i pre samog nedeljnog saopštenja. |
Одговор: Re: Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке | |
Не би било потребе да преносим да сте ви унели нове верзије вашег рада у тему коју сте отворили 25 децембра. Ништа није изгубљено пошто сам ту поруку пренела у свој одговор, а ви уместо да одговорите у оквиру истог низа, увек упорно отварали нове теме, приморавајући ме да ја наставим да ваше одговоре преносим у овај низ. Свако ко жели може да провери како су изгледале све ваше верзије, од прве до последње. Ценећи ваш напор да забележите свој прилог на интернету и пре рока, нисам хтела да прве верзије оценим, да вам програм не би кварио просек. Не заборавите да користите ћирилично писмо у форуму, с о бзиром да је претраживач подешен на то писмо. |
Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке | |
Класе, сталежи и странке На самом почетку врло важно истаћи шта је заједничко за тему класе, сталежи, странке. „Класе, сталежи, странке су појаве расподеле моћи у једној заједници“. (342, Вебер) „Оне нужно представљају најшире друштво, а нарочито заједничко делање у политичком смислу“. (358, Ђурић) У даљем излагању ћемо детаљније дефинисати сваку од њих и уочити главне разлике. Класе „ О класи можемо говорити онда када постоји један специфичан чинилац, који одређује животне изгледе извесног броја људи, али само уколико овај чинилац представља економске интересе у својини над добрима и погодностима за стицање прихода под условима робног тржишта“. (Вебер, 342) Аутор у свом тексту главни акценат ставља на економске интересе и то управо: • на оне који имају и оне који немају својину • Класе нису заједнице мада врло чето представљају основ заједничког делања • Треба правити јасну разлику између условљености и дејства класног положаја, у том случају разлике у животним изгледима се могу схватати као нешто што произилази: - Из дате расподеле својине ( било је примера, у градским центрима антике и средњег века) - Из структуре економског поредка (класни положај модерног пролетаријата) • Својина и немање својине јесу основне категорије свих класних положаја • Класни положаји се даље деле: - Према врсти својине која се може употребити за стицање зараде - Према врсти услуга које се могу пружити • „Они који имају могу припадати класи рентеријера или класи предузетника“. (Ђурић, 343) • За појам класе је увек заједничко ово: „ Да је врста изгледа на тржишту она инстанција која представља заједнички услов судбине појединаца“. (Вебер, 344) • „ У овом смислу класни положај је у крајној линији положај на тржишту“. (Ђурић, 344) „Мада саме по себи класе нису заједнице ипак класни положаји настају на терену заједничког делања. Међутим заједничко делање које производи класне положаје у суштини није делање припадника исте класе већ делање између различитих класа“. (Ђурић, 346) „ Свака врста класног положаја, а пре свега оног који се оснива на моћи својине као такве, долази до најчистијег израза онда када су сви остали чиниоци који утичу на узајамне одосе искључени, тако да моћ својине на тржишту добије највећу могућу вредност“. (Ђурић, 346/347) Сталежи „Изразом сталешки положај обележићемо сваку типичну компоненту животне судбине људи која је условљена специфичном, било позитивном или негативном, друштвеном оценом угледа који се везује за било какво заједничко својство многих појединаца“. (Ђурић, 348) • Насупрот класама сталежи су редовно заједнице • Сталешки положај је у оштрој супротности са сталешким положајем • Истој сталешкој групи могу припадати, и онај који поседује својину и онај који је нема. • По свом садржају, сталешки углед се обично изражава по томе што се од сваког који хоће да припада кругу, очекује одређени стил у живота • Сталешка слојевитост се углавном заснива на узурпацији, што је по правилу извор готово свих сталешких разлика • Онде где се у развијању сталешке слојевитости отишло до краја, сталешка група се претвара у Касту, а то значи да сталешке разлике штите не само конвенција и право, већи ритуал. Поједине касте стварају сасвим посебне култове и богове. Сталешка слојевитост достиже овај највиши ступањ онде где се сматра да су разлике које се налазе у њеној основи етничке природе. (Јевреји) • Сталешка слојевитост иде заједно са монополизовањем идеалних и материјалних добара или погодности • Тржиште и економски процеси који се на њему одвијају не познају никакве личне разлике: „ На њему владају стварни интереси. Тржиште не зна ништа о угледу. Сталешки поредак значи управо нешто обрнуто: слојевитост према угледу и сталешком начину вођења живота“. (Ђурић, 354) За крај би се на сасвим упрошћен начин могло рећи да се сталежи разликују на основу њихове потрошње добара у облику специфичног стила живота. Странке „Делање странака се оријентише на добијање друштвене моћи, што значи да оне утичу на заједничко делање без обзира на то какав је њихов садржај“. (Вебер, 357) • Пре свега обитавају у сфери моћи • Заједничко делање странака увек има карактер друштва, јер делање странака је увек усмерено према неком циљу коме се плански тежи. • Странке могу постојати само у оквиру заједница које су на било који начин друштвено организоване • Њихова средства за постизање моћи могу бити врло различита, од примене голе силе ма које врсте, до врбовања изборних гласова грубим или суптилним средствима. • Странке се битно разликују с обзиром на структуру заједничког делања на које треба да утичу, по томе да ли у заједници постоји сталешка или класна слојевитост, али изнад свега разликују се по томе каква је структура владавине у оквиру једне заједнице • Странке представљају друштвене творевине које се боре за власт Сама тема kласе, сталежи и странке не би била потпуна када не би смо сагледали и другачије аспекте у које нас могу упутити и други аутори, а њихова размишљања су у даљем тексту. Дејвис и Мур – покушавају на један функционалистички начин објасне како је стратификација нужна у сваком друштвеном систему. Она је неопходна јер у сваком друштву постоји потреба за правилном расподелом улога, а све у циљу бољег функционисања целокупног друштва. Стратификација представља средство којим се латентно на најважније позиције постављају најквалификованији појединци. „Главна функција стратификације је спојити најспособније људе с функционално најважнијим положајима“. ( Дејвис, Мур, str. 28) Дејвис и Мур виде стратификацију као механизам. Тај механизам различито вреднује разне положаје у друштву, тако да одређени положај доноси већу награду и привилегије од неког другог. Туминов - критички однос према ставу ових аутора базира се на питању: „ Да ли је неједнакост у друштву неизбежна“? По њему одговор је – „НЕ“! Не у оном смислу у коме је данас неједнакост присутна. Оно што нас чини готово неосетљивим на појам неједнакости јесте њена општа раширеност, која је самим тим чини и неком врстом прећутне норме. Маркс - „Друштвена стратификација је израз односа у друштву који се успостављају на основама рада и друштвеног утицаја, односно моћи којом појединац располаже на основу позиције у процесу рада, а тиме и у друштву. Друштвена стратификација доприноси интеграцији система. Друштво је увек подељено у две суспростављене друштвене групе“. У овом излагању покушао сам да изнесем најбитније поставке класа, сталежа и странака, као и друштвене стратификације уопште. Служећи се не само једним аутором него више њих који припадају различитим друштвеним теоријским правцима у социологији. Надам се да сам успео на један релевантно социолошки начин прикажем основне тезе, али на жалост нисам успео створити сопствени суд о датој теми. У овом моменту сву своју пажњу фокусирао бих на критику капиталистичког друштва, као и на непотребне неједнакости у друштву. Не бих се усудио да упутим било какве критике Веберу и његовом виђењу класа, сталежа и странака, с обзиром на то мислим да је сам текст веома тежак за реализацију и приказан више уџбенички него као теорија. Референт: Станковић Иван, СО04/85 Литература: Михајло Ђурић, „Социологија Макса Вебра“ Матица Хрватска 1964, стр. 341-358 Дејвис, Мур, Неки принципи стратификације, Кувачић, „Функционализам у социологији“, Напријед, Загреб, 1990, стр. 345-355 Тумин, Критичка анализа, Кувачић, „Функционализам у социологији“, Напријед, Загреб, 1990, стр. 356-367 Eтхернет извори: Маркс, линк ка страни, http://www.scribd.com/doc/12218943/Sociologija, Остало, http://147.91.75.42/moodle/mod/forum/view.php?id=3237 |
Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке | |
Ово је најбоља верзија недељног саопштења до сада. На жалост понављате формалне грешке на које сте већ упозоравани (у загради иза цитата повремено не стављате презиме аутора, годину издања и страну, а на крају не наводите потпуне билбиографске податке о вашим изворима, укључујући издавача и место издања). Молим вас да не почините исте грешке у вашем семинарском раду када га предате у штампаном облику. |