Picture of Ivan Stanković
Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Ivan Stanković - Sunday, 5 December 2010, 11:13 PM
 
КЛАСЕ, СТАЛЕЖИ И СТРАНКЕ

Класе, сталежи и странке су појаве у оквиру једне заједнице, и најчешће настају из разлога прерасподеле моћи (најчешће економске и материјалне).
О класи можемо говорити онда када постоји један специфичан „узрочни чинилац“, који одређује животне изгледе извесног броја људи. Класе носи заједнице мада представљају могућ и чест основ заједничког делања у правцу „узрочног чиниоца“, који представља економске интересе у своини над добрима и погодностима за стицање прихода под условима робног тржишта. Да бих припадали класи и побољшали економски и материјални положај, и имали учешће у добити која произилази из функције организовања и управљања привредним пословима, требали би располагати неком својином. Управо својина и не мање својине јесу основне категорије у прерасподели класних положаја. Класни положај се даље дели према врсти својине која се може употребити за стицање зараде, с једне стране, и према врсти услуга које се на тржишту могу пружити. Рецимо поседовање кућа за становање, радионица, стоваришта, итд. или било каквим другим средствима за стицање зараде, новцем или предметима који се лако могу заменити за новац. Они који поседују својину могу припадати класи рентеријера или класи предузетника. Док они који немају никакву својину , већ раде за рачун других, дифренцирају се према врсти посла који обављају. За појам класе заједничко је ово да је врста изгледа на тржишту она инстанца која представља заједнички услов судбине појединаца. Главни чинилац који доводи до стварања класа јесу економски интереси, и то они који су везани за постојање тржишта. Правац интереса се може мењати у складу с тим да ли мањи или већи део оних који се налазе у истом класном положају учествује у неком заједничком делању или ствара неко друштво, од кога појединац може да очекује одређене резултате. Било је класних положаја прве врсте и то у специфичном голом и провидном облику, у градским центрима антике и средњег века, нарочито онда када је тактичким монополизовањем трговине индустријским производима и намирницама била нагомилана велика моћ.
Свака класа може постати носилац било ког од безбројних могућих облика класног делања. Класе нису заједнице мада заједничко делање које производи класне положаје у суштини није делање припадника исте класе, већ делање између припадника различитих класа. Класни положај је у крајној линији положај на тржишту. Свака врста класног положаја, а пре свега оног који се заснива на моћи својине као такве, долази до најчистијег израза онда када су сви остали чиниоци који утичу на узајамне односе по могућству искључени, тако да моћ својине на тржишту добије највећу могућу вредност и важност. Доследно спровођење голог принципа тржишта ометају Сталежи.

СТАЛЕЖИ

Насупрот класама у тоталној опозицији се налазе сталежи, који су редовно заједнице. Сталешки положај је у чистој супротности са класним који је чисто економски условљен. Сталешки углед се може приписати и једном класном положају, јер су класне разлике на најразноврсније начине повезане са сталешким разликама. Тачније сама својина као таква не доводи увек до признања сталешког угледа, али ипак по правилу са протоком времена на крају доведе. Сталешки углед се обично изражава у томе што се од сваког који хоће да припада одређеном кругу очекује одређени стил у вођењу живота. У вези са тим стоје ограничења друштвеног саобраћаја на сталешки круг, нарочито у погледу склапања брачних веза, што може да доведе до попуне ендогамне затворености. Различити кругови узурпирају сталешки углед, а то су извесне породице које су дуго времена настањене у одређеном подручију. Сталешки углед се такође може и зарадити.
На пример:
Сталешка једнакост америчких џентлмена огледа се у томе што ван чисто стручне подређености на послу и најбогатији „шеф“ третира свог службеника као себи равном када увече у клубу са њим игра билијар или карте. (Ђурић, Класе, сталежи и стрнке,стр. 349).
Онде где још влада традиција, било би свима мрско када би „шеф“ хтео да удостоји свог службеника благонаклоношћу која јасно истиче на видело разлику у положају. То је управо нешто чега се немачки „шеф“ нипошто не би могао, а ни смео одрећи. Управо у овом примеру можемо видети сталешку слојевитост које је чисто конвенционалног карактера. Одређени сталеж узурпира и одређени углед у друштву, који може бити позитиван или негативан, и од њега зависе правне привилегије. Према томе чим се људи привикну на одређену слојевитост друштвеног поретка и услед стабилизације економске моћи, сам поредак постаје стабилан. Онде где се у развијању сталешке слојевитости отишло до краја, сталешка група се претвара у касту. А то значи да сталешке разлике сада не штите само конвенција и право, већ и ритуал. Сталешка слојевитост достиже овај највећи ступањ онде где се сматра да су разлике у њеној основи етничке природе. Најимпресивнији историјски пример оваквог народа јесу Јевреји. Сталешко одвајање које се од чистог етничког одвајања разликује по томе што оно претвара хоризонталан распоре не повезаних етничких група које постоје једна поред друге, у вертикални систем друштвене хијерархије.
Сталешка слојевитост иде заједно с, монополизовањем идеалних и материјалних добара или погодности. Поред специфичног сталешког угледа који се увек оснива на одстојању и искључивости извесних почасних права, као што су право на одређену храну која је забрањена другима, право на ношење оружија и других. Овде видимо низ материјалних монопола, који су најјачи ослонац сталешке искључивости. Да би се створила сталешка слојевитост сталеж утиче на стварање екстремних типова и заснива се на селекцији појединаца који имају одређене личне особине. Селекција није ни једини ни најважнији начин стварања сталежа. Такође је важна и политичка опредељеност. То такође важи и за класни положај. Предмет сталешког монополизовања јесу одређена добра, у која на типичан начин свуда спадају одређена витешка добра, а исто тако често и својина над робовима или слугама, и најзад одређене привредне гране. Начин монополизовања ових добара може бити позитиван, када одређени сталеж сме да их има и негативан када одређени сталеж не сме да их има ни да их стиче, како бих одржао специфичан стил живота. Уопште узев сталешки повлашћене групе су сталешки дисквалификоване за обичан физички рад. Стога сви они који су заинтересовани за сталешку слојевитост реагују врло оштро проти претензија чисто економске зараде и већина утолико оштрије, уколико, осећају ад су више угрожени. Сталешки повлашћене групе никад не прихватају скоројевића без икакве резерве, ма колико њихов стил живота био прилагођен њиховом. Они прихватају тек његове потомке који су одгојени у сталешкој конвенцији њиховог слоја и који никад нису упрљали сталешки углед радом у циљу зараде. Још би на ову тему могли додати да управо та сталешка слојевитост спречава слободан развој тржишта. Најпре у погледу оних добара која сталежи непосредно повлаче из слободног саобраћаја путем монопола, било правним или конвенционалним путем. Последице овог процеса могу бити врло различите и оне нипошто не воде нужно у правцу ублажавања супротности економске ситуације и моћи. Напротив оне их учвршћују. Што нас доводи у сферу економске моћи и свих других облика моћи, у оквиру једне заједнице. Да би се таква моћ расподелила задужен је правни поредак и сваки други поредак, а не само онај који штити држава. Конкретно под изразом „моћ“ подразумевамо да један човек или група људи спроведу своју вољу у неком друштвеном поредку, чак и насупрот отпору других учесника.
Свака моћ према томе и економска може се ценити ради ње саме и често је тежња ка моћи условљена друштвеним угледом који њено поседовање даје. Економска моћ нипошто не представља признати основ друштвеног угледа. Напротив друштвени углед (престиж)може бити основ моћи како политичке тако и економске, што је најчешће и био. Према томе правни поредак је допунски чинилац који повећава вероватноћу поседовања моћи и угледа али их не може увек обезбедити. Начин расподеле друштвеног угледа у једној заједници између типичних група које учествују у овој расподели можемо назвати друштвеним поредком. Друштвени поредак и економски поредак нису истоветни. Друштвени поредак обухвата начин расподеле и употребе економских добара и услуга. Док економски утиче на друштвени поредак, како и на који начин расподелити таакву количину моћи. Управо из тог разлога долази до појаве „Странки“ као легитимних друштвених творевина, како би се таква моћ могла расподелити.

СТРАНКЕ

Делање странака се пре свега оријентише на задобијање друштвене моћи, што значи да оне утичу на заједничко делање без обзира на то какав је његов садржај.
За разлику од заједничког делања класа, заједничко делање странака увек има карактер друштва. Јер је заједничко делање странака увек усмерено према неком циљу коме плански тежи. Због тога странке могу постојати само у оквиру заједница које су на било који начин друштвено организоване, тј. имају било какав рационалан поредак и један апарат састављен од људи који су спремни да га спроведу. Странке могу да заступају интересе који су условљени класним или сталешким положајем. За странке није потребно да буду ни чисто класне ни чисто сталешке. Странке могу представљати ефемерне или трајне структуре, а њихова средства за постизање моћи могу бити врло различита, од примене голе силе ма које врсте до врбовања изборних гласова, грубим или суптилним средствима. Странке се битно разликују с обзиром на структуру заједничког делања на које теже да утичу. Странке се разликују по томе да ли у заједници постоји сталешка или класна слојевитост. Странке представљају друштвене структуре које се боре за власт и често су организоване на строго ауторитиван начин.
О класама, сталежима и странкама треба рећи још ово да оне нужно претпостављају најшире друштво, а нарочито заједничко делање у политичком смислу. Према томе требало би се доћи до закључка, а ту ћу се послужити једном правном нормом која би у контексту требала гласити: „Сви су сталежи док се не докаже супротно“, и док сам сталеж не постане класа, која ће на крају кроз странке постати легитимна класа, која поседује својину с којом ће на крају доћи до економске и свих других виодова моћи.

Коришћена литература: Михајло Ђурић, Социологија Макса Вебера
Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Monday, 6 December 2010, 02:15 PM
 
Сваки студент треба да отвори само једну тему у оквиру форума за недељна саопштења, зато ћу избрисати ваш прилог који сте раније окачили на интернет:
Класе, сталежи, странке
написао/ла Ivan Stanković - Thursday, 25. November 2010., 18:12



Зашто нисте поступили како сам вас тада замолила:

Одговор: Класе, сталежи, странке
написао/ла Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Friday, 26. November 2010., 08:55
Усагласите свој рад са формалним правилима (у заграду иза цитата наведите конкретну страну са које је цитат узет, а на крају наведите потпуне библиографске податке о извору) и садржинским правилима (одаберите и распоредите цитате према властитом осећању њиховог значаја не пратећи нужно ток излагања примарног извора; коментаришите одабране цитате властитим речим и уз помоћ секундарне литературе, дакако наводећи страну са које је преузет материјал за коментар....
И у исправљеној верзији рада нема броја стране иза цитата у главном тексту, нити потпуних библиографских података о извору на крају текста. Чак су се увукле у ваш нови прилог штампарске грешке које ометају разумевање, нпр. "Класе носи заједнице"
У садржинском погледу остале су неке непрецизне формулације попут ударне, уводне: "Класе, сталежи и странке су појаве у оквиру једне заједнице"... Нигде се не примећује где престаје цитат без знака навода, а колико се сећам изворног текста, ваших коментара практично нема у овом прилогу.
Молим вас да у одговру на овај коментар унесете макар формалне измене да бих могла коначно да позитивно оценим ваш прилог.
Picture of Ivan Stanković
Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Ivan Stanković - Tuesday, 7 December 2010, 03:14 AM
 
Разумем. Замолићу Вас да обришете са форума све моје досадашње верѕије рада, укључујући и ову, и у току ове евентуално следеће недеље окачићу рад ѕа десетку.
Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Tuesday, 7 December 2010, 04:26 PM
 
На жалост, студенти који не предају своје недељно саопштење које задовољава макар формалне захтеве најкасније на дан саопштавања, не могу да добију највишу оцену из ове предиспитне активности. Молим вас да вас то не обесхрабри да ово недељно саопштење, а нарочито семинарски рад напишете испуњавајући све формалне и садржинске захтеве које треба да задовољи квалитетан семинарски рад (погледајте тезе и унесите ваше мишљење о њима у форум О правилима писања, саопштавања и оцењивања семинарског рада).
Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Tuesday, 21 December 2010, 10:13 AM
 
Зашто ме принуђујете да сама преносим ваш рад?
Рад није за 10 не само због закашњења, него и због неуредности (испуштање Вебера из наслова теме, штампарске и правописне грешке, од којих се једна први пут појављује на почетку прве реченице и понавља кроз целокупан текст "Да бих смо појмовно разумели..."). Други недостатак овог рада су непрецизни коментари. Где сте пронашли код Вебера, на пример, да су странке по њему друштвене творевине за које је првенствено карактеристичан "њихов положај на тржишту", да је масонство синоним за масовно деловање или да су сталешки и класни положај у "суштој" супротности)?
У семинарском раду обратите пажњу на ове недостатке и примените све што је квалитетно у овом недељном саопштењу у формалном и садржинском погледу.
Klase, staleži, stranke
написао/ла Ivan Stanković - Sunday, 19. December 2010., 23:50
Класе Сталежи Странке


Да бих смо појмовно разумели и теоретски схватили тему из наслова, класе, стележи и странке, морамо у почетаку установити основне разлике и одређене дефиниције, како бих имали комплетну слику текста о коме је реч.

Класе: „ Класе нису заједнице мада представљају чест и могућ основ заједничког делања. О класи можемо говорити онда кад постоји један специфичан узрочни чинилац који одређује животне изгледе извесног броја људи, али само уколико овај чинилац представља економске интересе у својини над добрима и погодностима за стицање прихода под условима робног тржишта (класни положај).“ (М. Ђурић, Вебер, 342)
У овом цитату М.Ђурић нам конкретно представља класу, у пуном њеном смислу речи и начин на који можемо, требамо и морамо да приметимо разлику и елементе потребне да би се одређени број људи сврстао у класу. Од клучног значаја за класу је „класни положај“ о коме ће бити речи у даљем тексту.

Сталежи: „Насупраот класама, сталежи су редовно заједнице. Насупрот класном положају, који је чисто економски условљен, изразом „сталешки положај“ обележићемо сваку типичну компоненту животне судбине људи која је условљена специфичном, било позитивно или негативном, друштвеном оценом угледа које се вазује за било какво заједничко својство многих појединаца.“ (М. Ђурић, Вебер, 348)

Кроз цитат М.Ђурића, можемо установити јасну разлику између сталежа и класа, а компонента на коју нам аутор текста скреће пажњу и која је најважнија за сталеже јесте „углед“ који се поседује у друштву.

Странке:“ Делање странака се пре свега оријентише на задобијање друштвене моћи, што значи да оне утичу на заједничко делање без обзира на то какав је његов садржај. Странке пре свега обитавају у сфери моћи и врше утицај на друштвени поредак.“ (М. Ђурић, Вебер, 357)
У овом кратком цитату треба увидети правац делања и циљ ка коме теже странке као друштвене творевине и њихов положај на тржишту.


Класе:

С обзиром да смо на почетку текста дали кратку дефиницију класа, о класама бих још треабали рећи:
-Класе нису заједнице
-Одликује их специфичан узрочни чинилац који одређује животне изгледе извесног броја људи
-Класни положај, који се дели по врсти својине која се може употребити за стицање зараде, с једне стране, и услуга које се могу пружити на тржишту, с друге стране.
-Својина и не мање својине
Ово су основне категорије свих класних положаја које аутор текста издваја као најважније и најбитније чињенице. Требало би још додати да је за појам класе заједничко још: „ да је врста изгледа на тржишту, она инстанција која представља заједнички услов судбине појединаца. У овом смислу, класни положај је у крајњој линији положај на тржишту. Насупрто томе, они људи на чију судбину не утиче шанса да за себе употребе добра и услуге на тржишту (робови), нису класа у техничком смислу речи, већ само сталешка група.
„Главни чинилац који доводи до стварања класа јесу економски интереси, и то они који су везани за постојање тржишта.“ (Вебер, Ђурић 343/344)
Економски интерес доводи до заједничког делања и условљавања класног положаја, на тај начин удруживањем својине класа врши одређени притисак на тржише из кога произилази класно делање припадника једне класе, из чега настаје нуспојава звана масовно делање (масонство), чиме би се евентуално успоставило једно тржиште, које зависи од општих културних услова, нарочито оних интелектуалне врсте и од степена насталих супротности. Масовно делање доводи до класних борби које су веома интеренсантан појам, а заснива се на моћи својине тако да иста добије највећу могућу вредност на тржишту.
На крају да резимирамо основе појмове класе које аутор истиче као најважније: својина, класни положај, тржиште, економски интерес.


Сталежи

Битне дефиниције за сталеже су:
-Сталежи су редовно заједнице
-Истој сталешкој групи могу припадати о онај који има својину и онај који нема
-Сталешки и класни положај су у суштој супротности, сталешки положај утиче на судбину људи која је условљена специфичном, позитивном или негативном, оценом друштвеног угледа. Оцена се везује за поједница.
-Сталешки углед се обично изражава и кроз одређни стил живота

„Сама својина не доводи увек до признања сталешког угледа, али ипак по правилу с протоком времена. “ (Вебер, Ђурић 348)
Према овоме, сама својина не значи и не вреди много, ако та својина није стечена у сталешкој конвенцији њиховог слоја. Тада време ступа на снагу док се та својина не покаже корисном на самом тржишту. У том случају сталеж постаје класа.
„Управо сталешка слојевитост спречава слободан развој тржишта. Најпре у погледу оних добара које сталежи повлаче са из слободног саобраћаја, путем монопола.“ (Ђурић 355)
Овде можемо установити да разлику између класног и сталешког делања где сталежи врше монопол тржишта, док класе врше масовно делање из кога већина може доћи до зараде. Међутим, сталешки углед је управо она света компонента која доводи до позитивног или негативног осећања достојанстваи друштвене оцене.
„Само код негативно повлашћених сталежа долази до специфичне промене у осећању достојанства и мора се потхрањивати вером у Бога. Док код позитивно повлашћених сталжа осећање достојанстава се односи на њихово биће које не зна ни за шта изнад себе, њихово царство је овоземаљско, и утиче на њихову лепоту и ваљаност у друштву. Сталеж снажу утиче и на стварање екстремних типова и оснива се на селекцији појединаца који имају одређене особине.“ (Вебер, Ђурић 351/352)
Кроз овај део текста можемо уочити јасну мополизацију друштвеног угледа
који, који са већ поменутим протоком времена може довести до тога да не само појединац већ целокупан народ, почне веровати да је овоземаљски, и да је цео свет његов. Сам утицај екстремних типова треба да увидимо на најимпресивнијем примеру ,на који нам аутор текста скреће пажњу, народа, а то су Јевреји. Екстремни типови доводе до стварања КАСТА, као одлике развијене сталешке слојевитости. Ту такође постоје две различите групе на које нам аутор скреће пажњу.
„Сталешко одвајање које је прерасло и касту разликује се од чистог етничког одвајања по томе што оно претвара хоризонталан распоред неповезаних етничких група које стоје једна поред друге у вертикалан систем друштвене хијерархије.“ (Вебер, Ђурић 351)
Аутор цитата нам скреће пажњу на хоризонталан систем, који види као позитивну старну у етничком одвајању и кастама, а то најбоље можемо видети из следећег примера:
„Хоризонталан карактер етничког одвајања условљава узајамно одбијање и презир, али допушта свакој заједници да свој углед сматра највишим. Кастинско одвајање ствара друштвену хијерархију и признаје да повлашћене касте и сталежи имају више угледа од других, из разлога обављања одређених функција у политичком животу.“ ( Ђурић 351)
У овом делу долазимо до јако битне ставке са почетка текста, а то је:
углед (или престиж), који може бити основ моћи, како политичке тако и економске, што је често и био, а да би се таква моћ могла заштити, потребан је допунски чинилац који ће јамчти за његову сигурност.
„Допунски чинилац је правни поредак који повећава вероватноћу поседовања моћи и угледа, али их не може увек обезбедити.“ (Вебер, Ђурић 341/342).
Овом цитату посветићемо мало више у следећој теми (политичке странке).
„На сасвим упрошћен начин могло би се рећи да се класе разликују на основу њиховог односа према производњи и стицању економских добара, а сталежи на основу њихове потрошње одбара у облику специфичног стила живота.“ (Ђурић 356)
Овим цитатом аутора треба уочити јасно изражену разлику иземђу класа и, и сталежа, где су класе носиоци економске моћи, а сталежи носиоци друштвеног угледа. Овде бих ставио тачку на две суспротстављене групе, и њихову борбу за угледом и позициом у друштву, и правима која остварују и прешао бих на тему која их може објединти да делају у правцу интересовања друштва као глобалне заједнице, и тезу која ствара правац делања друштва и очувања друштвене моћи као такве.


Политичке странке:

-Странке обитавају у сфери моћи
- заједничко делање странака увек има карактер друштва
-делање странака је усмерено ка неком циљу коме плански тежи
-странке мог да заступају интересе који су условљени класни и сталешким положајем
-за странке није потрбно да буду ни чисто класне ни чисто сталешке творевине
-странке представљају друштвене творевине које се боре за власт, и често су организоване на строго ауторитиван начин
„Странке могу постојати само у оквиру заједница које су на било који начин друштвено организоване, и које имају било какав рационалан поредак и један апарат састављен од људи који су спремни да га спроведу.“ (Вебер, Ђурић 351)
„Странке се битно разликују по структури заједничког делања на које теже да утичу. Разликују се још по томе да ли у заједници постоји сталешка или класна слојевитост, и по томе каква је структура владавине у оквиру једне заједнице.“
У кратком тексту аутора кроз који нам је представио странке као друштвене заједнице, које су свом облику легитимне творевине једног друштва и једног друштвеног апарата. Из датог текста долазим до закључка да кроз странку као друштвену творевину, класа ствара тржиште на које пласира своју својину и економску моћ, а сталежи демонстрирају свој углед (престиж) заједничким делањем монополизују положаје у сфери странке. Свој рад о класама, сталежима и странкама завршићу цитатом аутора, а он гласи:
„Класе, сталежи и странке представљају најшире друштво, а нарочито заједничко делање у политичком смислу.“ (Вебер, Ђурић 358)



Референт: Станковић Иван
Литература: Михајло Ђурић, „Социологија Макса Вебра“
Матица Хрватска 1964, стр. 341-358

Picture of Ivan Stanković
Re: Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Ivan Stanković - Tuesday, 21 December 2010, 01:48 PM
 
Nije bilo potrebe da prenosite rad, jel sam isti postovao regularno na forum, s obzirom da ste ostale verzije uklonili sa foruma. Shvatam da radi ima dosta fraza koje mogu prepraviti i ispraviti gramatičke greške, a komentare uskladiti i precizirati, dok ću neurednost pokušati da uredim, rok je do kraja meseca. A vezano za kašnjenje rada, prvu verziju za koju ste mi dali komentar da moram uraditi bolje sam postovao i pre samog nedeljnog saopštenja.
Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Re: Одговор: Re: Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Wednesday, 22 December 2010, 01:34 AM
 
Не би било потребе да преносим да сте ви унели нове верзије вашег рада у тему коју сте отворили 25 децембра. Ништа није изгубљено пошто сам ту поруку пренела у свој одговор, а ви уместо да одговорите у оквиру истог низа, увек упорно отварали нове теме, приморавајући ме да ја наставим да ваше одговоре преносим у овај низ. Свако ко жели може да провери како су изгледале све ваше верзије, од прве до последње. Ценећи ваш напор да забележите свој прилог на интернету и пре рока, нисам хтела да прве верзије оценим, да вам програм не би кварио просек.
Не заборавите да користите ћирилично писмо у форуму, с о бзиром да је претраживач подешен на то писмо.помешаних осећања
Picture of Ivan Stanković
Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Ivan Stanković - Monday, 27 December 2010, 01:28 AM
 
Класе, сталежи и странке

На самом почетку врло важно истаћи шта је заједничко за тему класе, сталежи, странке. „Класе, сталежи, странке су појаве расподеле моћи у једној заједници“. (342, Вебер)
„Оне нужно представљају најшире друштво, а нарочито заједничко делање у политичком смислу“. (358, Ђурић)
У даљем излагању ћемо детаљније дефинисати сваку од њих и уочити главне разлике.

Класе

„ О класи можемо говорити онда када постоји један специфичан чинилац, који одређује животне изгледе извесног броја људи, али само уколико овај чинилац представља економске интересе у својини над добрима и погодностима за стицање прихода под условима робног тржишта“.
(Вебер, 342)
Аутор у свом тексту главни акценат ставља на економске интересе и то управо:
• на оне који имају и оне који немају својину
• Класе нису заједнице мада врло чето представљају основ заједничког делања
• Треба правити јасну разлику између условљености и дејства класног положаја, у том случају разлике у животним изгледима се могу схватати као нешто што произилази:
- Из дате расподеле својине ( било је примера, у градским центрима антике и средњег века)
- Из структуре економског поредка (класни положај модерног пролетаријата)
• Својина и немање својине јесу основне категорије свих класних положаја
• Класни положаји се даље деле:
- Према врсти својине која се може употребити за стицање зараде
- Према врсти услуга које се могу пружити
• „Они који имају могу припадати класи рентеријера или класи предузетника“. (Ђурић, 343)
• За појам класе је увек заједничко ово: „ Да је врста изгледа на тржишту она инстанција која представља заједнички услов судбине појединаца“.
(Вебер, 344)
• „ У овом смислу класни положај је у крајној линији положај на тржишту“.
(Ђурић, 344)
„Мада саме по себи класе нису заједнице ипак класни положаји настају на терену заједничког делања. Међутим заједничко делање које производи класне положаје у суштини није делање припадника исте класе већ делање између различитих класа“. (Ђурић, 346)
„ Свака врста класног положаја, а пре свега оног који се оснива на моћи својине као такве, долази до најчистијег израза онда када су сви остали чиниоци који утичу на узајамне одосе искључени, тако да моћ својине на тржишту добије највећу могућу вредност“.
(Ђурић, 346/347)


Сталежи

„Изразом сталешки положај обележићемо сваку типичну компоненту животне судбине људи која је условљена специфичном, било позитивном или негативном, друштвеном оценом угледа који се везује за било какво заједничко својство многих појединаца“.
(Ђурић, 348)
• Насупрот класама сталежи су редовно заједнице
• Сталешки положај је у оштрој супротности са сталешким положајем
• Истој сталешкој групи могу припадати, и онај који поседује својину и онај који је нема.
• По свом садржају, сталешки углед се обично изражава по томе што се од сваког који хоће да припада кругу, очекује одређени стил у живота
• Сталешка слојевитост се углавном заснива на узурпацији, што је по правилу извор готово свих сталешких разлика
• Онде где се у развијању сталешке слојевитости отишло до краја, сталешка група се претвара у Касту, а то значи да сталешке разлике штите не само конвенција и право, већи ритуал. Поједине касте стварају сасвим посебне култове и богове. Сталешка слојевитост достиже овај највиши ступањ онде где се сматра да су разлике које се налазе у њеној основи етничке природе. (Јевреји)
• Сталешка слојевитост иде заједно са монополизовањем идеалних и материјалних добара или погодности
• Тржиште и економски процеси који се на њему одвијају не познају никакве личне разлике:
„ На њему владају стварни интереси. Тржиште не зна ништа о угледу. Сталешки поредак значи управо нешто обрнуто: слојевитост према угледу и сталешком начину вођења живота“. (Ђурић, 354)
За крај би се на сасвим упрошћен начин могло рећи да се сталежи разликују на основу њихове потрошње добара у облику специфичног стила живота.


Странке

„Делање странака се оријентише на добијање друштвене моћи, што значи да оне утичу на заједничко делање без обзира на то какав је њихов садржај“.
(Вебер, 357)

• Пре свега обитавају у сфери моћи
• Заједничко делање странака увек има карактер друштва, јер делање странака је увек усмерено према неком циљу коме се плански тежи.
• Странке могу постојати само у оквиру заједница које су на било који начин друштвено организоване
• Њихова средства за постизање моћи могу бити врло различита, од примене голе силе ма које врсте, до врбовања изборних гласова грубим или суптилним средствима.
• Странке се битно разликују с обзиром на структуру заједничког делања на које треба да утичу, по томе да ли у заједници постоји сталешка или класна слојевитост, али изнад свега разликују се по томе каква је структура владавине у оквиру једне заједнице
• Странке представљају друштвене творевине које се боре за власт


Сама тема kласе, сталежи и странке не би била потпуна када не би смо сагледали и другачије аспекте у које нас могу упутити и други аутори, а њихова размишљања су у даљем тексту.

Дејвис и Мур – покушавају на један функционалистички начин објасне како је стратификација нужна у сваком друштвеном систему. Она је неопходна јер у сваком друштву постоји потреба за правилном расподелом улога, а све у циљу бољег функционисања целокупног друштва. Стратификација представља средство којим се латентно на најважније позиције постављају најквалификованији појединци.
„Главна функција стратификације је спојити најспособније људе с функционално најважнијим положајима“.
( Дејвис, Мур, str. 28)
Дејвис и Мур виде стратификацију као механизам. Тај механизам различито вреднује разне положаје у друштву, тако да одређени положај доноси већу награду и привилегије од неког другог.

Туминов - критички однос према ставу ових аутора базира се на питању:
„ Да ли је неједнакост у друштву неизбежна“?
По њему одговор је – „НЕ“! Не у оном смислу у коме је данас неједнакост присутна. Оно што нас чини готово неосетљивим на појам неједнакости јесте њена општа раширеност, која је самим тим чини и неком врстом прећутне норме.

Маркс - „Друштвена стратификација је израз односа у друштву који се успостављају на основама рада и друштвеног утицаја, односно моћи којом појединац располаже на основу позиције у процесу рада, а тиме и у друштву. Друштвена стратификација доприноси интеграцији система. Друштво је увек подељено у две суспростављене друштвене групе“.

У овом излагању покушао сам да изнесем најбитније поставке класа, сталежа и странака, као и друштвене стратификације уопште. Служећи се не само једним аутором него више њих који припадају различитим друштвеним теоријским правцима у социологији. Надам се да сам успео на један релевантно социолошки начин прикажем основне тезе, али на жалост нисам успео створити сопствени суд о датој теми. У овом моменту сву своју пажњу фокусирао бих на критику капиталистичког друштва, као и на непотребне неједнакости у друштву. Не бих се усудио да упутим било какве критике Веберу и његовом виђењу класа, сталежа и странака, с обзиром на то мислим да је сам текст веома тежак за реализацију и приказан више уџбенички него као теорија.

Референт: Станковић Иван, СО04/85
Литература:
Михајло Ђурић, „Социологија Макса Вебра“
Матица Хрватска 1964, стр. 341-358
Дејвис, Мур, Неки принципи стратификације, Кувачић, „Функционализам у социологији“,
Напријед, Загреб, 1990, стр. 345-355
Тумин, Критичка анализа, Кувачић, „Функционализам у социологији“,
Напријед, Загреб, 1990, стр. 356-367
Eтхернет извори:
Маркс, линк ка страни, http://www.scribd.com/doc/12218943/Sociologija,
Остало, http://147.91.75.42/moodle/mod/forum/view.php?id=3237
Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Михајло Ђурић, Класе, Сталежи и Странке
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Sunday, 2 January 2011, 08:43 PM
 
Ово је најбоља верзија недељног саопштења до сада. На жалост понављате формалне грешке на које сте већ упозоравани (у загради иза цитата повремено не стављате презиме аутора, годину издања и страну, а на крају не наводите потпуне билбиографске податке о вашим изворима, укључујући издавача и место издања).
Молим вас да не почините исте грешке у вашем семинарском раду када га предате у штампаном облику.