Универзитет у Београду, Филозофски факултет, Одсек за социологију
Увод у социологију 1
VI час, 5. новембар 2010. године, Разграничавање између нормалног и девијантног понашања, вежбе
Референт: Јовица Ракић, SO10/5
Недељно саопштење
Мертон К., Аномија и друштвена структура ( у Кувачић И., Функционализам у социологији )
Роберт К. Мертон
АНОМИЈА И ДРУШТВЕНА СТРУКТУРА
,,У социолошкој теорији је примјетно настојање око тумачења поремећаја функционирања у друштвеној структури првенствено оним јачим биолошким потицајима ( поривима ), непримјерено обузданих друштвеном контролом. …Сматра се да су ти потицаји, које посредује друштвена контрола, биолошког поријекла и да је неконформизам укоријењен у изворној нарави човијека. Значи, конформизам је резултат и(ли) утилитаристичке и(ли) прекомјерне увијетованости.” ( Кувачић И., Функционализам у социологији, Загреб (1999): стр. 327 )
Мертон је овим утврдио да се човек сматра, односно постаје девијантан услед друштвених стега, које се стварају у друштву појединаца са истим вредностима, а различитим положајима. Самим тим класним разликама, настаје немогућност остварења аспирација код појединаца ,,угрожених” и поред свег притиска ,,јачих”, настаје девијантност.
То можемо закључити на примеру емотивно рањивих особа ( нпр. младе особе у добу адолесценције ) које, због одређеног ,,недостатка” ( физичког ( гојазности, анорекције, проблеми са осетљивом кожом у том добу итд. ) или психичког ( муцање, осећај кривице, неразумевање околине на личне проблеме итд. )) бивају ,,означени”, у неку руку као девијантни.
,,Показати нам је како структуре стварају околности у којима се кршења друштвених норми сматрају ,,нормалнима”. …Примарни је циљ: открити како друштвене структуре наводе одређене особе у друштву прије на неконформистично неголи на конформистично понашање. …За нашу су анализу значајне двије групе елемената. …У прву групу можемо убројити циљеве, потребе и интересе ( укратко, аспирације одређене културом ). …Неке су од тих културних аспирација повезане с изворним људским потицајима, но нису њима детерминиране. У другу бисмо групу могли убројити начине остварења жељених циљева. Друштвена структура одређује, регулира и контролира прихватљиве начине њихова остваривања и досљедно томе, свака друштвена група повезује распон жељених циљева с моралним или законским регулативама којима се захтијевају или допуштају одређени поступци.” ( Кувачић И., Функционализам у социологији, Загреб (1999): стр. 327, 328 )
Мертон у овом цитату казује како су циљ његовог истраживања, заправо околности које друштво ствара и у којима се девијантност третира као нормално друштвено делање. Ту је издвојио две групе елемената у друштву; у прву спадају друштвене тежње, док се у другу сврставају начини уз помоћ којих те тежње остварујемо. На основу моралних и законских норми се и усклађују те друштвене аспирације и свако понашање које излази из граница тих друштвено одређених норми.
,,Многи се поступци, који су за неке појединце најдјелотворнији при постизању жељених вриједности, издвајају из институционализирана оквира допуштена понашања. Избор је средстава ограничен законским нормама. Устврдити да те двије групе елемената, тј. културом одређени циљеви и законске норме, дјелују здружено, не значи тврдити и то да је и низ другачијих понашања и циљева у сталну међуодносу.” ( Кувачић И., Функционализам у социологији, Загреб (1999): стр. 328 )
,,Наиме, може доћи и до нескладног а повременог и једино могућег истицања важности посебних циљева, без готово икаква мијешања и супротстављања законским начинима њихова остваривања. …Сва средства која у том хипотетички поларном случају омогућују остварење важног циља, бит ће употријебљена, то ће конституирати тип културне дезинтеграције. …Други поларни тип налазимо у групама у којима се инструменталне активности преображују у своју негацију. …Стабилност је осигурана, док се промијене исмијавају. Распон могућих понашања је строго ограничен. Јавља се ограничење традицијом, ствара неповредиво друштво за које је карактеристична неофобија ( страх од новога ). …Коначно, постоје и средњи типови група у којима се одржава склад између циљева културе и институционализираних поступака и средстава.” ( Кувачић И., Функционализам у социологији, Загреб (1999): стр. 328, 329 )
Како је Мертон то уочио, у једном друштву може доћи до потенцирања одређених аспирација ( које се чине девијантним ) у оквиру друштвено установљених законских и моралних норми. Ту се јављају два супротстављена екстремна појма између чисте користи и потпуног неприхватања, чак и исмејавања. Пример за то је претерано истицање успешности ( у појединим друштвима ), без много етичких начела ( којих се треба држати ) у долажењу до ње.
,,У Америци се велика важност придаје успјеху, а размјерно мања важност прихваћеним начелима постизања успјеха. …Постоје тенденције да се одбаце ,,правила игре” и да се за успјех бори свим расположивим средствима. …Када правила престану вриједити, долази до ситуације без норми и аномије. У ситуацији у којој се ,,све може”, норме више не усмјеравају понашање и потиче се девијантност.” ( Хараламбос М., Холборн М., Социологија, теме и перспективе (2002): стр. 354, 355 )
Што се тиче, конкретно, америчког друштва, или друштва уопште, Мертон је пронашао пет различитих начина како људи прихватају, односно, како реагују на циљеве успеха:
1) конформизам – тада се припадници покоравају и циљу ка коме стреми већина и устаљним нормативним средствима;
2) иновација – у овом случају, појединци или групе свој циљ постижу ,,по сваку цену”, избегавајући нормативна средства, прибегавајући најчешће и злочину, ,,Мертоновим ријечима, они имају ,,мало приступа конвенционалним и легитимним средствима за постизање успјеха”” ( Хараламбос М., Холборн М., Социологија, теме и перспективе (2002): стр. 355 )
3) ритуализам – ову реакцију је Мертон назвао овако управо због појединаца који су девијантни самим тим што су одбацили те заједничке циљеве друштва за постизање успеха и понашају се у складу са нормама без икакве сврхе
4) повлачење – такве особе су веома сличне ритуалистима, само што су то људи који су занемарили и усклађене норме понашања и заједничке друштвене циљеве
5) побуна – што се побуне тиче, особе које су склоне овом типу у Мертоновој анализи, не само да одбацују заједничке друштвене циљеве и устаљене норме понашања, већ и одбијањем институционалних норми ( закона ) желе да створе ново друштво, нову класу
Роберт К. Мертон је овом својом анализом донекле објаснио појам настанка девијације подстакнуте културним аспирацијама друштва у којем се појединац налази. Према томе, његова претпоставка полази од друштвене неједнакости и неравномерне расподеле друштвених доходака, што доводи до неједнаких могућности остварења друштвених општеприхваћених и индивидуалних циљева.
,,Фрустрације и осујећене аспирације доводе до трагања за могућностима бијега из ове неиздрживе ситуације; или се пак, неостварена амбиција реализира кроз недопуштене покушаје остварења тих доминантних вреднота: то истицање новчана успјеха и амбициозности у америчком друштву, побуђује претјеране забринутости, непријатељства, неурозе и антидруштвено понашање.” ( Кувачић И., Функционализам у социологији, Загреб (1999): стр. 336 )
ЛИТЕРАТУРА
Кувачић И., Функционализам у социологији, Загреб (1999)
Хараламбос М., Холборн М., Социологија, теме и перспективе (2002)
Гиденс Е., Социологија, Београд (2003), стране: ( 216, 217 )