Picture of Nevena Djordjevic
Religija je izraz potreba/interesa društva, sloja/klase ili/i pojedinca
by Nevena Djordjevic - Thursday, 21 May 2009, 10:14 PM
 

Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Religija je izraz potreba/interesa društva, sloja/klase ili/i pojedinca
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Friday, 22 May 2009, 03:15 PM

Ово је врло добар семинарски рад, са извесним техничким недостацима, које вас молим да отклоните што је пре могуће.

Основна је примедба да нисте навели у загради име аутора, годину издања и број стране на свим оним местима на којима сте цитирали или парафразирали поједине ауторе. У литератури на крају рада вам недостаје извор података о степену религиозности из 1999 године пошто  је истраживање Института за социолошка истраживања на која се ви позивате објављено 2006 и требало би да је указало на лонгитудиналне податке на које се позива. Да се не ради можда о секундарној анализи података истраживања Конзорцијума института друштвених наука из 1989, на које сам вас упутила када смо разговарале о вашем семинарском раду?

Искористите прилику и да исправите словне грешкице као код "супстативне" дефиниције.

Направите и основне табеле укрштања података , на пример пола и религиозности, како бисте преиспитали закључак на стр. 12 :«Што се тиче питања да ли је религиозност заступљенија у женској популацији него у мушкој резултати су следећи: од испитаника који су се изјаснили као верници удео момака је 29,5% а девојака 70,5% ( узевши у обзир да је удео девојака уопште у узорку 2,6 пута већи) можемо рећи да су девојке тек мало више религиозније ".

За потребе подстицања интернет дијалога било би потребно да барем део својег рада објавите и у вашем одговору на овај мој одговор.

Супстантивна питања ћу вам поставити на испиту.

Picture of Nevena Djordjevic
Re: Одговор: Religija je izraz potreba/interesa društva, sloja/klase ili/i pojedinca
by Nevena Djordjevic - Thursday, 28 May 2009, 07:29 PM
 

МИНИ ИСТРАЖИВАЊЕ

                                                                                              

Истраживање је спроведено на узорку од 120 ученика средњих школа у  Београду и  Панчеву, из XV београдске гимназије 60 ученика, матураната, друштвеног смера и из медицинске школе „Стевица Јовановић“ такође 60 ученика завршне године. Циљ овог истраживања јесте (попут циља истраживања Драгољуба Ђорђевића) да се установи присутност и интезитет елемената религиозне свести и религиозног понашања, односно да се утврди обим и интезитет (не)религиозности како би се стекла слика о карактеру и одмаклости процеса секуларизације код омладине.Одлучила сам се за ове две школе из разлога што је у ранијим истраживањима уочена веза између природе предмета студија (природних и друштвених наука) и религиозности код студената, па аналогно томе сам желела да проверим да ли ће се испољити иста корелација код средњошколаца. Такође ме веома занимао однос религиозности градске и  сеоске популација, као и то да ли је религиозност заступљенија у женској популацијиУпитник сам саставила од пробраних питања упитника Драгољуба Ђорђевића који је коришћен приликом истраживања „Студенти и религија-(не)религиозност студената у Нишу“.

Од 120 испитаника 33 испитаника је мушког пола или 27,5 % док је 87 испитаника женског пола или 72,5 %. Од испитаника се 119 изјаснило за место становања, у сеоском окружењу живи 35 испитаника или 29,4% док у граду живи 84 испитаника 70,6%. На  питање „Да ли сте религиозни?“ одговори изгледају овако одговор верник сам дало је чак 95 испитаника или 79,2%, неопредељен сам 14 или 11,7%, нисам верник 8 или 6,7% и атеиста сам свега 3 испитаника или 2,5 %.

Што се тиче конфесионалног порекла 109 испитаника или 90,8% се изјаснило као православног, 3 испитаника или 2,5% као католичког, 1 као исламског или 0,8%, 3 испитаника или 2,5% као протестантског и 3 испитаника или 2,5% су се изјаснили да су без конфесионалног порекла. Из резултата може се закључити да је на религиозност младих утицало у великој мери да ли су код куће религиозно одгајани. Од оних испитаника који су религиозно одгајани код куће чак 98,2% себе сматра верницима, неопредељених има 1,8%, док се нико није изјаснио као нисам верник или атеиста сам. Код оних који сматрају да су код куће одгајани религиозно али мало чак 80%  је изјаснило да су верници, 8,9% неопредељени и 11,1% да нису верници и нико се није изјаснио категоријом атеиста сам. Код испитаника код којих се није у кући говорило о религији 23,5% се изјаснило да су верници, 52,9 % неопредељени, нису верници 17,6% и атеиста сам 5,9%.  Код оних који су атеисатички одгајани сви испитаници или 100% су се изјаснили као атеиста сам.

Према тзв. скали религиозности 42,9% испитаника је изјавило  да су уверени верници, 26,9% да су религиозни али не прихватају све што њихова вера учи, 15,1% доста размишља о религији али није начисто да ли верује или не, 5,9% је равнодушно према религији, 7,6% није религиозно иако нема ништа против религије, 1,7% није религиозно и противи се религији.

 

 

 

 

 

 

 

Оно што се показало изузетно занимљивим  јесте однос испитаника који сматрају себе увереним верницима према одласку на недељну литургију, исповедању и посту. Чак 54,9% никада не иде на недељну литургију, док 45,1% то чини повремено. Такође од испитаника који себе сматрају увереним верницима чак 74,5% се никад не исповеда, 23,5% то чини ретко, а свега 2,0% то чини често. Код поста је мало другачија ситуација те 25,5% никада не пости, 66,7% ретко, а тек 7,8% то чини често. Слика слављења верских празника код куће је другачија. Чак 91 испитаник или 75,8% слави све верске празнике, 22 или 18,3% само неке, 3 испитаника или 2,5% само крсну славу, и 1 испитаник или 0,8% не слави празнике.

 Уколико направимо разлику између традиционалне везаности и актуелне везаности за цркву и религију и притом традиционалну везаност (у нашем истраживању) за цркву и религију пратимо преко: 1.) конфесионалне и верске самоидентификације 2.) слављења празника, а актуелну везаност преко: 1.) религијског понашања као непосредне дужности верника тј. индикатора о посећивању литургије 2.) религијско понашање као „чин побожности „ односно упражњавање поста, можемо на основу резултата истраживања закључити да код младих провлађује управо традиционална везаност за цркву и религију.

Што се тиче питања да ли је религиозност заступљенија у женској популацији него у мушкој резултати су следећи: од испитаника који су се изјаснили као верници  удео момака је 29,5% а  девојака 70,5% ( узевши у обзир да је удео девојака уопште у узорку 2,6 пута већи) можемо рећи да су девојке тек мало више религиозније у односу на момке. 

 

 

Такође постоји, додуше мала, разлика између религиозности сеоске и градске популације, од испитаника који су се изјаснили као верници 31,6% живи у селу, док 68,4% живи у граду(поново узевши у обзир даје удео сеоске популације уопште у узорку 2,4 пута мањи у односу на градску).

На основу разултата овог истраживања могу рећи и да постоји стабилна корелација између природе студија- у овом случају  друштвеног или природног смера школовања-и религиозности, те су заиста млади склонији природним наукама религиознији од младих усмерених ка друштвеним наукама, па тако од оних који су се изјаснили религиозним 56,8% наклоњено је природним наукама а 43,2 друштвеним.

Истраживање Института за социолошка истраживања Филозофског факултета у Београду из 1999. године показало је да уверених верника има 26,6%. У категорији „религиозан сам али не прихватам све што моја вера учи“ има 32,7% испитаника. О религији размишља, али није начисто да ли верује или не-14,5% испитаника. Према религији је равнодушно 6,8% испитаника, док је оних који не верују, али немају ништа против религије 17,6 %. Ово истраживање регистровало је само 1,4 противника религије. Ако упоредимо резултате добијене овим истраживањем

видимо да је дошло до неких промена, у првој категорији долази до повећања са 26,6% на 42% у категорији уверених верника,  у другој до смањења са 32,7% на 26,9%, у трећој категорији имамо приближно исте резултате са 14,5%на 15,1%, према религији је било равнодушно 6,8% док је сада 5,9%, пртивника религије било је 1,4% а сада 1,7%. Може се закључити (барем по овим резултатима) се млади враћају религији па макар то била традиционална везаност и да чак можда је у току процес десекуларизације.

Picture of Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Re: Одговор: Religija je izraz potreba/interesa društva, sloja/klase ili/i pojedinca
by Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Friday, 29 May 2009, 08:20 AM
Празнине у вашем одговору ми говоре да сте имали тешкоћа да унесете табеле у свој текст. Потребно је само да притиснете на слику табеле, унесете број редова и колона према потреби и програм ће вам унети задати број ћелија које затим попуњавате својим подацима.

Примећујем такође да нисте променили свој закључак о незнатно већој религиозности девојака од момака. Молим вас објасните како сте до таквог закључка дошли уколико су тачни подаци које сте навели да
а) "Од 120 испитаника 33 испитаника је мушког пола или 27,5 % док је 87 испитаника женског пола или 72,5 %" ;
б)
"од испитаника који су се изјаснили као верници удео момака је 29,5% а девојака 70,5%".?
Picture of Nevena Djordjevic
Re: Одговор: Re: Одговор: Religija je izraz potreba/interesa društva, sloja/klase ili/i pojedinca
by Nevena Djordjevic - Friday, 29 May 2009, 11:46 AM
 

Прикладнији наслов мога рада вероватно би био Различита схватања религије и процеса секуларизације са додатком мини истраживања о религиозности и карактеру и одмаклости секуларизације код младих.

Након што сам преиспитала закључак о повезаности религиозности и пола  дошла сам до новог закључка да  с обзиром да је учешће девојака у узорку уопште готово три пута веће, а од испитаника су се изјаснили као верници удео момака је 29,5% а девојака 70,5%,  можемо рећи да су момци религиознији од девојака

Момци (удео у узорку) Момци (верници) Девојке (удео у узорку) Девојке (верници)
27,7% 29,5% 72,5% 70,5%

Picture of Nevena Djordjevic
Различита схватања религије и процеса секуларизације
by Nevena Djordjevic - Saturday, 30 May 2009, 01:46 PM
 
Различита схватања религиозности и процеса секуларизације