Социологија? | |
У данашњем друштву када се спомене реч друштвена наука, углавном се прво помисли на психологију која се бави индивидуом или филозофијом која се бави смислом живота. Док је једна од најважнијих наука у истраживању друштва скрајнута, или се сматра делом једно од претходно поменутих наука. Катастрофално је то што је јако мало интересовања показано за науку која се бави друштвом у целости, од које потиче сво „рационалоно” сазнање о друштву. Рационалност јесте незаменљиви фактор данашњице, али то је нешто што људи узимају здраво за готово, несвесни колико је генерација научника морало да прође да би се дошло до данашњег нивоа сазнања. Поразно је то што се сама исторична црта социологије игнорише као нешто што је једнако историји, досадно и сувопарно. Чињеница је да је наука о човеку врло млада и самим тим неразвијена, али иако тако млада успела је да се постави као једна од незаменљивих наука у истраживању друштва и друштвених односа. Верујем да постоје два разлога због чега је социологија у сенци других наука: 1. први разлог је то што живимо у времену интензивне индивидуализације – у којој психологија и филозофија добијају примат, јер нас одводе од сурове реалности друштава и воде нас на пут истраживања своје личности, док социологија представља сурову реалност друштва. Данас су читаније књиге које припадају жанру популарне психологије него жанру друштва и његове анализе. 2. други разлог је што уводна литература у социологију је претрпана терминологијом коју неко ко први пут „хвата књигу у руке” не користи у свакодневном говору – поента је да се прва књига са којом се ђак сусреће - а која се бави истраживањем друштва - буде написана тако да користи свакодневни језик и просту рационализацију. Разлог зашто сам почео да се бавим овом темом ме је погодио у мојој првој години студирања. Мој најбољи друг и ја смо уписали различите факултете, и једног дана смо дискутовали око саме природе науке којом смо почели да се бавимо, довољно је рећи да је тај мој друг уписао један од природних факултета, док сам ја отишао на друштвени. У сред наше дискусије мој друг ми је рекао да на основу онога што је читао у књизи социологије у средњој школи може лако да дедукује да се социологија бави општим знањем, и да она у суштини нема више чиме да се бави, сем да изумре. Наравно нашао сам се увређеним, и даљи ток догађаја је небитан за овај рад, али оно што ме је мој друг својом изјавом нагнао на размишљање је то колико су људи (осврћући се на генерације које ће тек да дођу и на неке генерације које су већ прошле) несвесни доприноса социологије као друштвене науке, тј колико општег знања људи узимају здраво за готово, сматрајући знање које поседују општим, и потпуно несвесни шта се све морало издогађати да би 'они' (говорим о друштвеним слојевима који никад нису дошли у контакт са социологијом, и оним који јесу дошли у контакт са њом, али који не умеју да је цене на начин на који би требало да је цене) се они уопште могли служити тим знањем као општим. Метод у истраживању који сам хтео да применим и није баш стандардизован, али бих дао себи толико слободе да га назовем ''врстом лаичког мишљења'' или комбиновање различитих врста спроведених анкета слободније врсте, на које су људи одговарали у своје слободно време и под псеудонимима. Такође бих желео да укључим у своје истраживање и одређеног социлога кога сам имао прилике да чујем на телевизији HRT 1: http://www.youtube.com/watch?v=99GLfcnjnMQ
http://forum.krstarica.com/showthread.php?t=238927 http://www.domaci.de/viewtopic.php?t=15343
Да бих на крају видео да се последњи сајт је окупљање студената социологије. Закључак је врло чудан и неочекиван. Заправо са овим површним истраживањем сам хтео да продрем у наше јавно мњење, и да покажем како у ствари постоји јако мала или скоро никаква заинтересваност за социологију. Оно што сам открио је да је наша јавност подоста биполарна у својим размишљањима и да за сваки наш ауто деструктивни импулс (под овим сматрам тежње једног дела јавности ка крвавим решењима) постоји одбрамбени импулс који га кочи и покушава да га заузда. Судећи по јачини укорењености ових ауто деструктивних импулса могу са пуном одговорношћу да закључим да је постојало време када им је било дозвољено да делују по сопственом нахођењу, да ли ће наше интеграције у Западна друштва да повећају нашу социјалну контролу, или ће довести до затварања државе за било какве интеграције, само ће време показати. До тад само могу да се надам да науке као што је социологија ће доживети дан када ће постојати отворенији и у јачем смислу добровољнији приступ оваквим наукама, које својим методама могу да помогну друштву које је на жалост још увек несвес но њених предности. |
Одговор: Социологија? | |
Основна врлина овог текста упитаности о значају и перспективама социологије јесте освежавајуће опуштени стил писања. Добрим делом из управо ове врлине произлазе и главне мане овог текста који је требало да послужи као показатељ до којег степена јје аутор овладао теоријама и методама истраживања друштва. Да би текст могао да послужи овој сврси, било би неопходно да аутор претходно одговори на питања која читаоцу намеће текст у садашњем облику:
|
Re: Одговор: Социологија? | |
1. Трудио сам се да размишљам са лаичке перспективе, јер угледајући се на моју околину, психологија и филозофија је нешто што свако зна чак и пре средње школе. Не урачунавам изузетке, али бих можда требао. 2. Док се не дође у дирректан контакт са неком друштвенм науком, филозофија се посатра површински као скуп идеја о различитим питањима, тако се посматрају и остале науке, док се не уђе дубље у материју. 3. 4. Говорим у односу на филозофију, што значи да се враћамо на ваше друго питање, али своји етикетирањем као млада наука, покушавам да је одбраним као у теоријском смислу. 5. Кад неко каже реч психологија лаику, прве асоцијације које појединац има према њој су повезане за дубину појединчеве психе, или нечег чега се сећа из средење школе, уверавам вас да нема ничег друштвено повезаног у његовим асоцијацијама. 6. Наравно, али верујем да из обе врсте истраживања може да се извуче понешто корисно. 7. Оно на шта сам мислио у тексту је да се социолошки термини могу на много упрошћенији начин објаснити у свом приручнику (можда јој то еродира понос у неком смислу) али моје мишљење је да због употребљавања термина са којима се појединац први пут среће уклањају могућност да тај исти појединац увиди њену величину. 8. Аутор је и даље млад и превише либерално-радикалан да би хладно осмотрио поједина питања са неопходном објективношћу. Додуше свестан сам да је ово лицемерно, кад и ја сам у својим текстовима се трудим да искритикујем на научничку привреност својим теоријама. 9. Општим подразумева вид општег знања које би појединац требало да поседује. 10. На томе се базира мој текст, на томе да нико од њих не би био 'помало здраворазумски социолог' да није било наше бурне прошлости, и посебних индивидуа. 11. Критеријум је било опште мишљење, свестан сам да сам требао да поставим већи број сајтова као критеријум, али моја жеља је била да само мало уђем у мишљења јавног мњења, сматрајући да нема потребе много да тражим, јер је то већ толико општеприхваћено, да само треба да се загребе по површини. 12. Одговорио бих приговором на сопственом избору теме, тема је врло екстензивна и подоста компликована, али не немогућа. 13. Зато што сам сматрао да је Социологија та која може да делује као лек, а у њеном изостанку, друштво воде другачије тенденције. 14. Под добровољнијим, сам сматрао да су друштвене науке решење друштвених несугласица (да сам старији вероватно бих их узе здраво за готово), које могу да створе већу друштвену емпатију које нема довољно. На сву жалост не постоје уџбенички извори које бих могао да консултујем тј не верујем да постоје, аи овја рад је прављен као нека врста личног мишљења о тренутном стању социологије и њеном регрутовању нових младих умова. |