Printer-friendly version

У овај речник уносите цитате типичних представника појединих теоријско- методолошких приступа истраживању друштва у којима они или оне дефинишу кључне појмове одговарајућег приступа као што су "друштвена чињеница" , "функционална анализа", "солидарност", "аномија" ... Емила Диркема, "друштвено делање", "разумевање", "идеални тип", "рационализација" ...Макса Вебера, "економска формација друштва", "нови материјализам", "дијалектика", "отуђење" ...Карла Маркса...

У рубрику "Концепт" унесите ВЕЛИКИМ СЛОВИМА појам који обрађујете, иза цртице - напишите Прво слово имена и Презиме аутора којега цитирате, па иза још једне цртице - "Између знакова навода" назив дела из којег је цитат узет.

У рубрику "Кључне речи" унесите синониме и термине појмовно - теоријски повезане са појмом који уносите у речник а помињу се у вашем цитату, један по један у нови ред, а не одвојено зарезом.

У рубрику "Објашњење" уносите између знакова навода само цитате, без вашег коментара или парафразирања. Тамо где изостављате делове текста, ставите три тачкице...

Након самог цитата, наведите презиме и име аутора, годину првог објављивања текста из којег је цитат преузет у загради, годину цитираног издања, пун назив тог текста, назив књиге или часописа у којем је цитирани текст поново објављен, назив издавача, место цитираног издања, број тома сабраних дела или часописа, број стране или електронску адресу издања на интернету.

Трудите се да пронађете и језгровите цитате дефиниција истих појмова (нпр. моћи) код типичних представника разних теоријско - методолошких оријентација, као предрадњу за уношење резимеа основних типова тумачења одабраног појма својим речима у РЕЧНИК ТЕОРИЈА И МЕТОДА ИСТРАЖИВАЊА ДРУШТВА

Пошто исправите евентуалне грешке у прекуцавању цитата, штриклирајте рубрику "овај унос биће аутоматски постављен", уколико то већ није случај и притиснете на дугме "сачувајте промене".

Тада у "облачић" унесите коментар цитата - своје тумачење цитата односно резимирање одређења појма својим речима остајући верни изворнику, указивање на евентуалне нејасноће или отворена питања, упућивање на појмове и упоређивање са појмовима повезанима с датим појмом код истог и/или других аутора ...

Молим све учеснике да уносите податке ћириличним писмом да би вашу одредницу и коментар регистровао претраживач подешен на ћирилицу на свим страницама ТИМИД.

Једна од техника која се може применити приликом уношења одредница у речник цитата је проналажење на интернету већ готових цитатa "познатих" о појединим појмовима и појавама и сместити их као изворе за прву тему. Предност ове технике је поред уштеде у времену, одсуство бриге око ауторских права када се ради о дужим изводима - довољно је навести тачну интернет адресу.

Друга могућа техника захтева више рада око проналажења "згодних" цитата преко индекса у штампаним књигама и њиховог укуцавања у одговарајућу рубрику, не заборављајући јасно исцрпне библиографске податке о извору.

"Награда" за упражњавање ове технике је дознавање ствари које раније нисмо знали. Тражећи тако шта су Маркс и Енгелс све изјавили о Контовом позитивизму у "Делима", открила сам да је Енгелс водио коресподенцију са немачким социологом Фердинандом Тенијесом, познатим по разликовању заједнице и друштва, због којег га многи историчари теорија сврставају међу формалисте у социологији. Да се не ради само о имењаку и презимењаку сугерише и чињеница да се Енгелс обраћа својем коресподенту са "поштовани професоре"!



Browse the glossary using this index

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O
P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
Currently sorted Surname ascending Sort by: Surname change to descending | First name

Page:  1  2  3  4  5  6  (Next)
  ALL

Picture of Nevena Djordjevic

Nevena Djordjevic

Picture of Nevena Djordjevic
by Nevena Djordjevic - Thursday, 25 December 2008, 02:23 PM
 

"Оно има посебну природу, која је различита од природе нас као појединаца, те су и његови циљеви посебни. Али, како те циљеве може да оствари само посредством нас, оно охоло захтева нашу помоћ. Тражи да заборавимо сопствене и да се ставомо у службу његових интереса и намеће нам све могуће недаће, лишавања, и жртве, без којих живот у друштву не би био могућ. Управо зато смо обавезни да у сваком тренутку себе потчињавамо правилима понашања и размишљања која нисмо ми увели, нити желели, и која су понекад чак супротна нашим суштинским жељама и нагонима.

...према једној  познатој изреци, човек је двострук. У њему постоје два бића: једно индивидуално, које има своју основу у организму и чији је круг деловања, самим тим, уско ограничен, и једно друштвено-у интелектуалном и моралном погледу-представља у нама највишу стварност коју можемо сазнати посматрањем-наиме друштво.

...У мери у којој суделује у друштву, појединац превазилази самог себе и кад мисли и кад дела. 

...цела је истина да смо створени од два одвојена дела која се једно другом супротстављају као што се профано супротставља светом. Јер друштво, тај једини извор свега што је свето, неограничава се на то да нас споља покреће и узгредно на нас делује; оно се у нама организује на трајан начин. У нама изазива цео један свет идеја и осећања која га изражавају, али истовремено чине и саставни и постојани део нас самих."

Диркем, Емил(1912)1982:Елементарни облици религијског живота , Просвета, Београд, стр.207 

 
Keyword(s):
Picture of Nevena Djordjevic
by Nevena Djordjevic - Thursday, 25 December 2008, 02:17 PM
 

"Религија је чврсто повезан систем веровања и обичаја који се односе на свете, то јест издвојене и забрањене ствари, наиме  систем веровања и обичаја који све своје присталице сједињују у исту моралну заједницу звану црква.

...карактеристично за религијску појаву јесте да она увек претпоставља двострану поделу познатог и сазнатљивог универзума у два рода који обухватају све што постоји, али који се међусобно радикално искључују. Свете ствари су оне које су заштићене и изоловане забранама; профана су оне на које се те забране односе и које морају да остану удаљене од првих. Религијска веровања су представе које изражавају природу светих ствари и односе које оне одржавају било једне са другима, било с профаним стварима. Најзад обреди су правила понашања која прописују како човек мора де се влада са светим стварима.

...света ствар је par excellance она коју профани човек не сме и не може дотаћи. Без сумње забрана не би смела да  онемогући свако општење између два света; јер да профани човек никако не може да ступи у  у однос са светим, оно ничему не би служило...успостављање ових односа није ни могућно ако профани човек не изгиби своја особена обележја, ако и сам не постане у некој мери и у неком степену свет. 

...цела је истина да смо створени од два одвојена дела који се један другом супротстављају као што се профано супротставља светом. Јер друштво, тај једини извор свега што је свето, не ограничава се на то да нас споља покреће и узгредно на нас делује."

 
Keyword(s):
Picture of Nevena Djordjevic
by Nevena Djordjevic - Friday, 28 November 2008, 05:21 PM
 

"...Човек ствара религију, не ствара религија човека. Другим речима, религија је самосвест човека који или није још нашао себе или је себе већ поново изгубио. Али човек није апстрактно биће које чучи ван света. Човек је у ствари свет људи, држава, друштво. Та држава, то друштво, стварају религију, обрнуту слику свести о свету, зато што они јесу изокренути свет. Религија је општа теорија тог света, његов енциклопедијски приручник, његова логика у популарном облику, његов духовни point d'honneur (част, прим. прев.), одушевљење, морални закон, свечано остварење, свеопшта основа утехе и оправдања. Она је замишљено остварење људске суштине јер људска суштина нема стварно постојање. Борба против религије је стога на посредан начин борба против оног света чију духовну арому она представља.

  Религијске недаће су истовремено израз стварних недаћа и протест против њих. Религија је уздах угњетаваног бића, срце у свету без срца, душу у окружењу без душе. Она је избор људи.

  Укидање религије као нестварне среће људи потребно је ради успостављања њихове стварне среће. Захтев за напуштање илузија о њој у ствари је захтев  за  излазак из стања коме су потребне илузије. Кретика религије је стога зачетак критике долине јада, чији је религија ореол.

  Критика је из тог венца истргла замишњени цвет не зато да би човек носио тај венац без илузија и утехе већ да би одбацио венац и определио се за живи цвет. Критика религије одузима човеку илузије како би га навела да размишља и дела и свој живот ствара као човек који је одбацио илузије и окренуо се разуму, како би се окретао око самог себе и тиме око свог стварног сунца. Религија је само замишљено сунце које креће око човека ако се он не окреће око себе."

Маркс Карл "Рани радови" 1989,"Напријед",Загреб,стр. 90-91

 
Keyword(s):
Picture of Aleksandra Djurovic

Aleksandra Djurovic

Picture of Aleksandra Djurovic
by Aleksandra Djurovic - Monday, 29 November 2010, 11:07 PM
 

Код патријархалне власти, лично потчињавање господару гарантује као легитимна она правила која је господар установио, а сама чињеница његове суверене власти и њене границе потичу од „норми“, али не из правно заснованих него из норми које је традиција учинила светима. Међутим, у свести потчињених јавља се, пре свих других, чињеница да је тај конкретни господар управо њихов „господар“и уколико традиција или конкурентне силе не ограничавају његову власт, он је и врши неограничено, по својој вољи, и, пре свега, не без икаквих правила.

По својој суштини ... она се заснива на односима строго личног поштовања.

Зачетак ове структуре власти лежи у ауторитету старешине породице у кућној заједници.

Макс Вебер, Привреда и друштво том 2, Просвета, Београд, 1976.година

96-97 страна

 
Keyword(s):
Picture of Aleksandra Djurovic
by Aleksandra Djurovic - Monday, 29 November 2010, 11:02 PM
 

Подела сексуалног рада може бити јача или слабија; она може да се односи само на полне органе и на понеку другостепену околност која од њих зависи, или пак, напротив, да се распростре на све органске и друштвене функције.

Што се више враћамо у прошлост, она се све више своди на сасвим узану област.

... сексуални рад све више и више делио.Ограничен у почетку на полне функције, он се постепено проширио и на многе друге.

... историја нам показује да се она развијала тачно у оном смислу и на исти начин као брачна солидарност

...подела сексуалног рада је та која сачињава извор брачне солидарности...

Смањите испод извесне тачке поделу сексуалног рада, и брачна заједница ишчезава остављајући за собом искључиво полне односе, изразито привремене природе ...

 Емил Диркем, О друштвеној подели рада, Просвета, Београд, 1972 године

стране 99-102

 
Keyword(s):
Picture of Aleksandra Djurovic
by Aleksandra Djurovic - Monday, 29 November 2010, 10:52 PM
 

Такозвана првобитна акумулација није, дакле, ништа друго до историјски процес одвајања произвођача од средстава за производњу.

Процес који ствара капиталистички однос не може, дакле, бити друго до процес одвајања радника од својине на услове његовог рада, процес који с једне стране претвара друштвена животна средства и средства за производњу у капитал, а с друге стране непосредне произвођаче у најамне раднике.

Он је „првобитан“ зато што сачињава предисторију капитала и начина производње који му одговара. (...)

...методи првобитне акумулације све су друго само не идилични.

У историји првобитне акумулације епохални су били сви они преврати који су служили као полуга капиталистичкој класи у њеном формирању; али су то пре свега били моменти када су велике масе људи биле изнебуха и насилно откидане од својих средстава за живот и биле бацане на тржиште рада као обесправљени пролетери.

Карл Маркс, Капитал, одељак седам "Процес акумулације капитала", Такозвана првобитна акумулација, http://www.marxists.org/srpshrva/archive/marks/1867/kapital/ch05.htm ,

 
Keyword(s):
Picture of Ilija Jovanovic

Ilija Jovanovic

Picture of Ilija Jovanovic
by Ilija Jovanovic - Tuesday, 2 November 2010, 03:00 PM
 То материјално, непоесредно осетилно приватно власништво јесте материјални, осетилни израз отуђеног човековог живота. Кретање приватног власништва- производња и потрошња- јесте осетилно очитовање кретања целокупне досадашње производње, тј. озбиљење или збиљност човека... Стога је позитивно укидање приватног власништва као присвајање човековог живота позитивно укидање сваког отуђења, дакле, повратак човека из религије, породице, државе, итд. у цвоје људско, тј. друштвено постојање.


Приватно власништво нас је учинило тако глупим и једностраним да је неки предмет наш тек када га имамо, дакле, кад постоји за нас као капитал, или када га непосредно поседујемо, једемо, пијемо, носимо на свом телу, настањујемо итд. укратко, када га употребљавамо.

Приватно власништво не зна учинити грубу потребу људском потребом; његов идеализам је уображење, самовоља, хир, и ниједан еунух не ласка подлије свом деспоту и не покушава да бесмрамнијим средствима подражује његову отупелу спосбност уживања да би лукавством задобио милост него што то чини индустријски еунух, произвођач, који и ласка да би лукавством сребрне тањире да би изнајмио златнике из џепа хришћански љубљеног суседа.

Међитим, целокупна модерна национална економија слаже се у томе да се подела рада и богатство производње, подела рада и акумулација капитала међусобно условљавају и да ослобођено самом себи препуштено приватно власништво може само произвести најкориснију и најобухватнију поделу рада.


''Економско- филозофски рукописи из 1844. године''
http://www.marxists.org/srpshrva/archive/marks/1844/ekonomsko-filozofski-rukopisi/ch03/01.htm
 
Keyword(s):
Picture of Ilija Jovanovic
by Ilija Jovanovic - Tuesday, 2 November 2010, 03:35 PM
 ...Постојећи начин расподеле монополизира, за оне који имају материјална добра, могућност преношења тих добара из сфере богатсва у сферу капитала, и на тај начин осугурава непосредни или посредни удео у добити која произилази из функције организовања и управљања привредним пословима. Све то само ако вреде услови чистог тржишта. Према томе, власништво и немање власништва основне су категорије свих класних положаја без обзира делују ли у утакмици цена или у конкурентској борби.Али, у оквиру тих основних категорија, класни положаји се даље деле према врсти власништва која се може употребити за стицање зараде, и према врсти услуга које су прихватљиве на тржишту...

... У античко доба и у средњем веку, они који су били без власништва бранили су се против монопола, против права прече куповине, против продаје на велико, против повлачења робе с тржишта како би се повећала цена. Данас, међутим, основна ствар је одређивање цене радне снаге, Прелаз чине оне борбе око приступа тржишту и око одређивања цена прозвода које су вођене између обскрбљивача и обртника домаће радиности на преласку у ново доба...

... Али, сталешки углед не мора се нужно везивати за класни положај. Шта више, он је по правилу у оштрој супротности према претензијама голог власништва...

Max Weber: Wirtshaft und Gesellschaft, Tubingen, J. C. B. Mohr/Paul Siebeck, 1922, deo 13., gl. 4, http://147.91.75.42/moodle/file.php/128/weber_uslovljenost_klasnog_polozaja_polozajem_na_trzistu.doc
'' Условљеност класног положаја положајем на тржишту''
 
Keyword(s):
Picture of Ljubica Jovanovic

Ljubica Jovanovic

Picture of Ljubica Jovanovic
by Ljubica Jovanovic - Tuesday, 23 November 2010, 07:02 AM
 

Подела рада је национално-економски израз друштвености рада унутар отуђења. Или, будући да је рад само израз човекове делатности унутар оспољенја, испољавања живота као оспољења живота, то је и подела рада само отуђено, оспољено постављанње човекове делатности као реалне родне делатности или као делатности човека као родног бића. []

Разматрање поделе рада и размене од највећег је интереса, јер су оне јасно оспољени изрази човекове делатности као родне делатности и човекове суштинске снаге као родне суштинске снаге.

Да се подела рада и размена заснивају на приватном власништву, није ништа друго већ тврдња да је рад суштина приватног власништва, тврдња коју национални економист не може доказати и коју ћемо ми доказати уместо њега. Баш у томе што су подела рада и размена облици приватног власништва, баш у томе лежи двоструки доказ, с једне стране, да је човеком животу потребно приватно власништво за његово остваривање, а с друге, да је сада потребно укидање приватног власништва.

Подела рада и размена две су појаве, при чијем се разматрању национални економист хвали друштвеношћу науке и у једном даху несвесно изговара притивречност своје науке, заснивање друштва помоћу недруштвених посебних интереса.

Карл Маркс
"Економско-филозофски рукописи из 1844. годинe"
http://www.marxists.org/srpshrva/archive/marks/1844/ekonomsko-filozofski-rukopisi/ch03/03.htm

 
Keyword(s):
Picture of Ljubica Jovanovic
by Ljubica Jovanovic - Friday, 26 November 2010, 03:43 AM
 Унутар једне друштвене групе подела рада и осталих послова може се изврштити на следећи начин: 1. технички, у коме су услуге одређеног броја појединаца који сарађују подељени и сједињени једни са другима и са средствима за производњу која нису људи, да би се изнеле техничке процедуре производње; 2. друштвено. Пре свега, класификација може бити према томе да ли су или не самосталне и независне економске јединице надлежне за одређене услуге, и према економским одликама тих јединица (...) 3. на крају, према економском критеријуму: сваки појединачни случај удруживања услуга и материјалних средстава за производњу, поделе између различитих врста економских јединица и начина преузимања, мора се разматрати одвојено да ли се они користе у контексту буџетске администрације или за стицање профита.

Са друштвеног гледишта, врсте поделе рада могу се класификовати пре свега према начинима на које су квалитативно другачије, нарочито комплементарне функције дистрибуиране у мање или више самосталним и аутономним економским јединицама, што се даље може разликовати у економском смислу, према томе да ли су то буџетске јединице или профитна предузећа. (...)

Подела рада се даље може класификовати према начину на који се присвајају економске пред ности, на које се гледа као на зараду на одређеним функцијама. (...)

Када је коришћење права на радне услуге присвојено, саме услуге могу 1. припадати појединцу или организацији, или 2. могу бити продате на тржишту.


Макс Вебер
"Economy and society"
http://books.google.com/books?id=pSdaNuIaUUEC&printsec=frontcover&dq=economy+and+society&hl=sr&ei=VVrXTKrNPJSOjAeksJTaCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCsQ6AEwAA#v=onepage&q=division%20of%20labor&f=false
 

Page:  1  2  3  4  5  6  (Next)
  ALL