"Радник постаје утолико сиромашнији, уколико производи више богатства, уколико његова производња добива више на моћи и опсегу. Радник постаје утолико јефтинија роба, уколико ствара више робе. Повећањем вриједности свијета ствари расте обезвређивање човјекова свијета у управном размјеру. Рад не производи само робе; он производи себе сама и радника као робу, и то у размјеру у којем уопће производи робе. Та чињеница изражава само ово: да се предмет произведен радом, његов производ, супротставља њему као туђе биће, као сила независна од произвођача. Производ рада јест рад који се фиксирао у једном предмету, који је постао ствар, то је опредмећење рада.
...уколико се радник својим радом више екстериоризује, утолико моћнији постаје туђи, предметни свијет који он ствара себи насупрот, утолико постаје сиромашнији он сам, његов унутрашњи свијет, утолико њему самоме мање припада... Исто је тако у религији. Уколико човјек више ставља у бога, утолико мање задржава у себи. Радник ставља свој живот у предмет; али сад живот не припада више њему, него предмету. Уколико је, дакле, већи тај производ, утолико је мањи он сам. Оспољење радника у његову производу значи не само да његов рад постаје предмет, вањска егзистенција, него да рад егзистира изван њега, независно, туђе и постаје самостална сила насупрот њему, да му се живот који је дао предмету супроставља непријатељски и страно.
...уколико радник помоћу свога рада више осваја вањски свијет, осијетилну природу, утолико више одузима себи животна средства у два смисла: прво, тако што осјетилни свијет све више престаје да буде предмет који припада његову раду, животно средство његова рада; друго, што вањски свијет све више престаје да буде животно средство у непосредном смислу, средство за физичко издржавање радника. Дакле, на тај двоструки начин радник постаје роб свога предмета, прво, што добива предмет рада, тј. што добива рад, и друго, што добива средства за издржавање. Прво, дакле, што може егзистирати као физички субјект. Врхунац је тога ропства да се као физички субјект може одржати само као радник, а радник је само као физички субјект."
Карл Маркс, "Економско - филозофски рукописи из 1844." http://www.marxists.org/srpshrva/archive/marks/1844/ekonomsko-filozofski-rukopisi/ch01/04.htm