НИВО, ТИП
напредни ужестручни на постдипломским и докторским студијама, евентуално завршној години основних студија

СТАТУС И СЕМЕСТАР
изборни, отворен за дипломце мастер студија социологије и других група на ФФ (као и БУ када се за то створе законски услови) у првом семестру или према плану одговарајућих студијских група

РАСПОРЕД ОПТЕРЕЋЕЊА И ECTS БОДОВИ

САДРЖАЈ
упознаје студенте са онтолошким, епистемолошким и практичним претпоставкама акционих истраживања усмерених на освешћивање и решавање друштвених проблема и обучава их у вештинама њихове примене

ЦИЉЕВИ, ИСХОДИ
студенти који успешно заврше курс ће

• бити у стању да праве неопходне везе између теорије и метода акционог истраживања и да разумеју импликације избора ове теоријско-методолошке истраживачке стратегије

• поседовати применљива сазнања о основним принципима пројективања и стратегије акционог истраживања, укључујући разумевање како открити проблеме и формулисати их на начин да се они могу истраживати кроз акционо истраживање

• бити у стању да управљају акционим истраживањем, укључујући организовање конференција и дијалога заинтересованих страна, стручне помоћи око примене резултата акционих истраживања и ширења мреже корисника резултата, у складу са професионалном научном праксом и принципима истраживачке етике


ФОРМА НАСТАВЕ
Електронски подржана комбинација предавања и семинара 4 сата недељно

ПРЕДУСЛОВИ
Положени обавезни опште и уже стручни социолошки предмети на основним студијама за социологе, а за студенте других група најмање један опште социолошки предмет попут »Теорија и метода истраживања друштва«.
Потребно познавање страних језика и коришћења интернета.


ОБАВЕЗЕ СТУДЕНАТА
Редовно читање задане и шире литературе документовано учешћем у дискусији уживо и на електронским форумима, у састављању речника, израда и презентација истраживачког семинарског рада повезаног са темом магистарског рада, полагање колоквијума и завршног испита

НАЧИН ОЦЕЊИВАЊА
Семинарски рад, коликвијум и коментари речничких прилога учествују са по 20% у израчунавању коначне оцене, активност у настави са 10% и завршни испит са 30%


ИЗБОР ИЗ РЕЛЕВАНТНЕ ЛИТЕРАТУРЕ
Gian Antonio Gilli, Како се истражује, ШК, Загреб, 1974

(гл.1:11-25; гл.2: 27-39; гл.3: 41-62,63-88; гл.4:89-118)

Greenwood , Davyd J. and Morten Levin (2007): Introduction to Action Research. Social Research for Social Change, 2nd ed. Sage Publications: London . ISBN: 1-4129-2597-5

Gustavsen, Bjørn (1992): Dialogue and development : theory of communication, action research and the restructuring of working life, the Swedish Center for Working Life. Assen

Gustavsen, Bjørn (2003): 'New forms of knowledge production and the role of action research', Action Research, Vol. 1 (2): 153-164.

Hafting Tore (2002): The Organisation of Innovation Processes. The role of participation in a weak business region. Paper presented at the XVth World Congress of Sociology, Brisbane , 7-13 July, 2002.

Lewin, Kurt (1997): Resolving Social Conflicts. Field Theory in Social Science. American Psychological Association. Washington DC . ISBN: 1-55798-415-8

Reason, Peter and Hilary Bradbury (eds.), 2002: Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. Sage Pubs.: London .

Reason, Peter (1994): “Three Approaches to Participative Inquiry”, in: Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S, (eds.): Handbook of Qualitative Research. London : Sage Pubs.

Shotter, John & Bjørn Gustavsen (1999): The role of “dialogue conferences” in the development of “learning regions”: doing “from within” our lives together what we cannot do apart , Center for Advanced Studies in Leadership, Stockholm .

Stringer, Ernest T. (1999): Action research. 2nd edition. Thousand Oaks , CA : Sage Pubs. ISBN: 0-7619-1712-8 (ib) 0-7619-1713-6 /h)

(Вратуша, Вера , 1999 Тезе о приватизацији, партиципацији, партиципативном истраживању и улози синдиката”(“Theses on the Privatization, Participation, Participative Research and the Role of Trade Unions”), Улога синдиката у процесу приватизације (Role of the Unions in the Process of Privatization) , ССС, ССЈ, УГСН, Београд, , 262-275)
...

и/или други релевантни зборници и чланци